Transavia: Funchal - Amsterdam, 2 augustus 2012

8 augustus 2012

En aan alles komt een eind. Ook na één van de mooiste vakanties uit je leven! Madeira is echt een geweldig eiland als je van wandelen, natuur en zon houd! Dus op 2 augustus werden we om 06:45 bij het Four Views Óasis Atlantic hotel opgehaald met het Neckermann busje die ons in een kwartiertje tijd naar het vliegveld bracht.

Op het vliegveld aangekomen stond er een rij voor de incheckbalie tot de ingang van het vliegveld. Er waren maar 2 balies open, maar hoe het ook kan, na 10 minuutjes stonden we al achter de douane! Het vliegtuig, weer een Boeing 737-800 (PH-HSE), landde om 08:20 en wij konden om 08:40 al boarden.

De PH-HSE ziet er een stuk nieuwer uit dan de PH-HSB, ondanks dat het maar een jaartje scheelt, en ook dit toestel had weer het nieuwe Transavia-interieur. Om 08:55 werden wij van de gate weggeduwd en na het opstarten van de motoren reden wij naar de baan toe, maar omdat een TV-tje het begaf tijdens de Flight Safety video moest deze weer helemaal opnieuw opgestart en opnieuw afgespeeld worden. Hierdoor hebben we dus even op een buffer gestaan totdat de video afgelopen was, en zijn we opgestegen.

De vlucht was precies hetzelfde als de heenvlucht qua route, alleen we vlogen nu op 36.000 FT in plaats van 34.000 FT. Ook was het nu niet bewolkt dus heb ik zowaar iets van het vasteland van Portugal gezien en toen we Frankrijk binnenkwamen konden we de rest van de vlucht ook alles goed zien buiten.

Tijdens de vlucht heb ik niks gekocht omdat ik voor de helft goedkoper op de luchthaven van Funchal een grote bus Pringles had gekocht en een flesje water. Ik heb dit keer wel naar de film gekeken, Big Miracle, wat wel een leuke film was en zeker goed geschikt voor het publiek (alle leeftijden). Tijdens de vlucht 1 á 2x last gehad van turbulentie en boven Nederland bijna de hele tijd, maar dat geeft altijd wel een leuk effect.

Van de piloot net voordat we gingen landen een weerbericht voor de komende 2 weken gekregen (hij sloot nog af met een leuke Piet Paulusma groet) en dus heel erg tevreden over alle informatie die we kregen tijdens de gehele vlucht, zowel van de cabinebemanning als van de cockpit!

Geland op een erg winderig Schiphol (net voor touchdown nog een stevige windvlaag van links, dat resulteerde in een go-around) en toen kwam er nog even een leuk nieuwtje vanuit de cockpit, "dames en heren, nog even een laatste nieuwtje vanuit de cockpit, aan uw rechterhand ziet u zometeen de A380 staan die sinds gisteren iedere dag naar Schiphol vliegt!"

Was dus erg leuk om hem vanuit het vliegtuig te zien, want ik wilde eigenlijk nog op zoek gaan naar de A380 via het panoramaterras! Dat scheelt nog wat tijd en nu zie ik hem dus van veel dichterbij! Om 13:55 stonden we aan de gate en was het helemaal het einde van een fantastische vakantie, volgend jaar weer!

Als cijfer geef ik Transavia voor de terugreis:
Beenruimte: 5,5
Service en personeel: 9 (Portway personeel 6,5)