VLM: Londen City - Rotterdam, 3 december 2003

3 december 2003
's Ochtends 3 december vertrok ik in alle vroegte vanuit de stad richting luchthaven Londen City. Vanaf metrostation 'Canning Town' kan met een luchthaven shuttle verder worden gereisd. Deze speciale shuttle bus kost echter 2 ½ maal zo veel als de ongeveer net zo frequent rijdende bus nummer 69. Eenmaal in de bus werd mij wel duidelijk dat vliegen er voorlopig niet in zou zitten, een deken van mist nam iedere vorm van uitzicht weg. Mijn vermoeden werd op de luchthaven bevestigd.

Bij de ticketbalie van VLM waar ik mijn ticket moest ophalen voor vlucht VG 0214, vertrek 07:25, werd meegedeeld dat er zeker tot 10.00 uur geen vluchten zouden vetrekken; het was op dat moment 7.00 uur. VLM bood aan mijn ticket in te wisselen voor een tegoedbon waarmee ik later op ieder gewenst moment (indien plaats beschikbaar) een andere vlucht van Londen City naar Rotterdam zou kunnen
nemen. De voorwaarden van mijn ticket zouden dit normaliter nooit mogelijk hebben gemaakt. Aangezien ik gewoon graag terug wilde naar Nederland besloot ik geen gebruik te maken van het aanbod maar te wachten tot de eerstvolgende beschikbare vlucht.

De hoeveelheid mensen op de luchthaven nam in de eerste uren flink toe aangezien geen enkele vlucht kon vertrekken. Rond een uur of 10 werd bekend dat VLM alle vluchten van die ochtend had geannuleerd en dat de eerste vluchten zouden vetrekken om 14.30! Ik vloog dus niet om 7.25 met de VG 0214 maar pas om 14.30 met de VG 0212. Nu duidelijk was dat er voorlopig nog geen toestel zou vertrekken had ik de mogelijkheid het vliegveld te verlaten, wat ik dan ook deed.

Ruim voor vertrek was ik terug op de luchthaven om door de beveiliging te gaan. De veiligheidscontrole verliep snel maar tot mijn verbazing was nergens enige vorm van grenscontrole.

Prima op tijd werden we gevraagd aan boord te gaan van de Fokker 50 voor de vlucht naar Rotterdam. Ondanks dat het pas de eerste vlucht van de dag vanaf Londen City van VLM naar Rotterdam was (tegen 4 normaal) was er toch voldoende plaats in het toestel en bleven zelfs enkele stoelen vrij. De beenruimte in het toestel was zeer royaal.

Zeer vriendelijk personeel verwelkomde de passagiers aan boord en
verontschuldigde zich voor de uitval van vluchten (ondanks dat zij hier niets aan konden doen). Na een duidelijke veiligheidsinstructie vertrok het toestel exact op tijd van Londen City. Na korte tijd begonnen de stewardessen met het verstrekken van een broodmaaltijd die bestond uit een sandwich met kaas of vlees en een krentenbol. Dit alles werd op een net dienblaadje en met porseleinen servies geserveerd. Naast koffie en thee waren ook (niet-)alcoholische dranken beschikbaar.

Het toestel landde circa 15 minuten voor schematijd om 16.15 op de
luchthaven van Rotterdam. De paspoortcontrole die hier, in tegen-stelling tot op Londen City, wel was verliep soepel.

Met bijna 7 uur vertraging was ik dan eindelijk toch op de plaats van
bestemming aan gekomen. Nooit geweten dat je van niets doen zo moe kan worden.

Ondanks de vertraging geen slecht woord over VLM of de luchthaven Londen City, beiden hebben in deze situatie bijzonder netjes gehandeld.

Een vlucht met VLM is dan ook absoluut aan te bevelen, ook wanneer straks concurrentie van Basiqair op Rotterdam arriveert. De prijzen van VLM vallen erg mee en een dure reis vanaf Londen Stansted hoef je niet te maken wanneer je aankomt op Londen City!

Het cijfer voor deze VLM vlucht is een 8

Door: B. Brenninkmeijer


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen