Aerolineas Argentinas: Buenos Aires - El Calafate, 13 maart 2014

4 april 2014

Om helemaal naar het zuiden van Argentinië te gaan kun je de (populaire en voordelige, maar op die afstand lang rijdende) bus nemen, of een vliegtuig. Dankzij de app Skyscanner op mijn telefoon kwam ik toevallig een Aerolineas Argentinas ticket voor € 114 tegen vanaf Montevideo naar El Calafate, wat alleen al voor deze dikke 2000 km vanaf Buenos Aires een aantrekkelijk bedrag is, en dan is de overtocht uit Uruguay nog een bonus.

Vanaf de stadsluchthaven Jorge Newbery van Buenos Aires gaan veel vluchten het binnenland in, maar er landen ook toestellen uit New York, Miami en Madrid. Het is een betonnen complex dat waarschijnlijk in de jaren zestig is neergezet en sindsdien wat gemoderniseerd qua aankleding. Het ligt tussen de kust en een snelweg, midden tussen industrie, recreatie en woningen. Ideaal wat betreft aanrijtijden, maar niet zo wanneer het gaat om geluidsoverlast. Toestellen vliegen dan ook vaak aan en af over het water en verblijven dan slechts een heel kort stukje boven land, alleen direct voor de landing of na de start.

Na binnenkomst uit Montevideo moet de bagage opgehaald worden, gescand en dan opnieuw ingecheckt voor de binnenlandse vlucht, wat weer in de rij staan betekent. Dit kan handiger, maar kennelijk is er op de eindbestemming geen douane en men is in deze landen nogal bedacht op smokkel (d.w.z. het niet inklaren van op zich legitieme goederen, maar ook van drugs). De bagage is dus niet doorgelabeld, maar de instapkaart voor deze vlucht heb ik al wel. Er is gratis wifi voor de wachtenden, met de melding dat het beveiligingscertificaat is verlopen. Stopcontacten zijn er niet in de wachtruimten aan de gates, mogelijk wel in het centraal gelegen restaurant.

Het instappen van deze vlucht begint iets na de aangekondigde 11.40 uur, en doordat het toestel nagenoeg helemaal vol zit, duurt het vrij lang voordat iedereen zit. Toch gaan we dan nog niet weg. Een platformmedewerker (of deze nu iets met techniek of met logistiek te maken heeft, is onduidelijk) komt diverse keren met de cockpitbemanning praten en uiteindelijk is er rond 13.00 uur push-back.

Al die tijd heeft het toestel in de brandende zon gestaan en hoewel er een externe luchtverversing was aangesloten, die echt pas bij het starten van de auxiliary motor los ging, was het tot dat moment erg warm binnen. De bemanning doet de veiligheids-procedures nog met de hand, er worden nog kranten uitgedeeld, kortom hier is alles als vanouds. Terwijl deze Boeing 737-800 er toch erg nieuw uitziet. De stoelen zijn bekleed met kunstleer, dat is niet zo prettig maar natuurlijk wel slijtvast en niet al te kostbaar. Er is geen beeldscherm te bekennen.

Er wordt netjes verontschuldigd vanwege het late vertrek en het mooie zicht op de stad bij het stijgen maakt veel goed. We volgen voor een groot deel van de vlucht de kustlijn naar het zuiden, vanaf stoel 4F heb ik goed zicht (alleen rijen 1 en 2 zijn business class). Hoewel in de reservering een maaltijd staat genoemd (dus meal, niet snack) krijgen we een vergelijkbare snack als eerder de dag op de 30 minuten vlucht vanuit Montevideo, twee zoete koekjes, nu uitgebreid met een klein zakje zoutjes en apart ingeschonken fris, water, koffie of thee. Direct na het uitdelen komt men nog een tweede keer inschenken – deze vlucht duurt dan ook 3 uur en 20 minuten – maar daarna is het over.

Vlak voor de landing wordt het nog even wat hobbelig, maar dat duurt maar kort en al snel staan we om 16.05 aan een van de twee gates (met slurf!) van El Calafate airport. In een paar stappen zijn we bij de bagageband, waar het nog wel even duurt voor alles er is (alleen een kinderwandelwagentje en de tas van waarschijnlijk een lokaal beroemde voetbalspeler kwamen heel snel). Na een kwartier kon de eigen bagage dan eindelijk door... de scanner. Waar dat nu nog voor nodig was op deze binnenlandse verbinding? De luchthaven ligt 23 km van het stadje in niemandsland, dus je moet nog een stukje rijden.

Beoordeling vlucht: 7

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019