BLAGNAC - Airbus is in Toulouse van start gegaan met de eindassemblage van de eerste A350 XWB (eXtra Wide Body). Het bijna twintig meter lange centrale rompgedeelte werd verbonden met het voorste rompdeel, dat 21 meter lang is. De eerste A350 XWB zal echter nooit gaan vliegen; het vliegtuig is bedoeld als statisch testtoestel.
Statische tests zijn nodig om aan te tonen dat de constructie van het vliegtuig aan de eisen voldoet. De test maken deel uit van het certificeringsprogramma van de A350 XWB. De assemblage van de eerste vliegende A350 XWB, de MSN1, start komende zomer. De eerste vlucht vindt waarschijnlijk plaats in de eerste helft van 2013.
Zowel het voorste als het achterste rompdeel van de A350 werden per Beluga-vrachtvliegtuig naar Toulouse gebracht vanuit St. Nazaire in West-Frankrijk. Binnen enkele weken zal ook het achterste rompdeel, afkomstig uit Hamburg, worden geïnstalleerd. Daarna volgt de montage van de uit het Britse Broughton afkomstige vleugels.
De A350-serie is door Airbus ontwikkeld als de opvolger van zowel de A330 als A340. Van het laatste viermotorige type is de productie al zo goed als gestaakt, terwijl de tweemotorige A330 nog volop wordt gefabriceerd. De A350-versies moeten ook gaan concurreren met de Boeing-typen 787 en 777.
Airbus bouwt als eerste de A350-900, die in een standaard drieklassenuitvoering plaats biedt aan 314 passagiers. De kleinere A350-800 zal 270 passagiers kunnen vervoeren, terwijl in de langere A350-1000 350 passagiers plaats kunnen nemen. Het maximumvliegbereik van de verschillende A350-versies bedraagt maximaal 15.580 kilometer.
Van onze redactie