TOULOUSE - De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft de ATR 42-600 gecertificeerd. Dat betekent dat de nieuwste versie van het vijftigzits turbopropvliegtuig van ATR in operationele dienst mag worden gesteld, zo meldt de Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer dinsdag. Ruim een jaar geleden certificeerde EASA al de ATR 72-600, de grote broer van de ATR 42-600.
Beide toestellen, afgezien van de romplengte vrijwel identiek, zijn voorzien van nieuwe systemen en apparatuur. Daarbij gaat het om een nieuwe cockpit met vijf LCD-schermen, nieuwe communicatie- en navigatieapparatuur, een geavanceerd vluchtmanagementsysteem, automatische piloot en een zogeheten multi-purpose computer. Nieuw zijn ook Pratt & Whitney PW127M-motoren.
De eerste ATR 42-600 wordt naar verwachting deze zomer in dienst gesteld. De eerste ATR 72-600 werd in augustus 2011 in gebruik genomen en is inmiddels bij zeven luchtvaartmaatschappijen in dienst. Sinds de lancering van de -600 serie door ATR in 2007 werden 250 van deze toestellen besteld.
Veel concurrentie heeft ATR niet in de markt van vijftigzitters. Bombardier heeft de productie van de Q300 gestaakt, en toestellen de Fokker 50 en Saab 2000 worden al vele jaren lang niet meer geproduceerd. Ook de productie van vijftigzits regional jets als de ERJ-145 en Bombardier CRJ200 is tot stilstand gekomen. ATR is daarmee naar eigen de enige bouwer van verkeersvliegtuigen voor vijftig passagiers ter wereld.
Van onze redactie
Foto: ATR.
Technische gegevens ATR 42-600
Passagierscapaciteit: 46 tot 50 stoelen
Motoren: Pratt & Whitney 127M
Maximum startvermogenstartgewicht: 18.600 kg
Maximale lading: 5.500 kg
Maximum vliegbereik bij volledige belading: 1.483 km