LONDEN - British Airways voelt maandag nog de naweeën van de grote IT-storing die de luchtvaartmaatschappij zaterdag trof. Hoewel steeds meer vluchten kunnen doorgaan, is een deel van de korte afstandsvluchten van en naar Londen Heathrow nog geannuleerd.
Daar staat tegenover dat alle vluchten vanaf Londen Gatwick wel doorgaan. Dat geldt ook voor de langeafstandsvluchten vanaf Heathrow. British Airways dringt er bij passagiers op aan om de status van hun vlucht te checken alvorens ze naar de luchthaven gaan. Op Heathrow en Gatwick is sprake van grote drukte. Ondertussen ligt er op Heathrow nog een grote berg achtergebleven bagage. BA zegt de koffers en tassen via koeriersdiensten “zo snel mogelijk” naar de eigenaars te verzenden.
Door de storing was BA zaterdag genoodzaakt alle vluchten vanaf Heathrow en Gatwick te annuleren. Daardoor zijn duizenden passagiers gestrand. Om de druk wat te verlichten biedt British Airways aan passagiers die een ticket hebben voor maandag of dinsdag de mogelijkheid hun vlucht gratis om te boeken naar een later moment, tot uiterlijk eind november. Ze kunnen er ook voor kiezen hun ticket te annuleren en het geld terug te krijgen.
India
In Groot-Brittannië klinkt er inmiddels kritiek op British Airways. Volgens vakbond GMB is de storing mede veroorzaakt door het schrappen van banen en het uitbesteden van IT-diensten naar India. De systemen worden beheerd door het Indiase Tata Consultancy Services. De maatschappij heeft berichten dat de storing het gevolg was van een cyberaanval ontkracht.
BA put zich ondertussen uit in verontschuldigingen aan de gedupeerde passagiers. Veel passagiers moesten zeer lang wachten op informatie of in vliegtuigen moeten wachten, anderen zagen hun vakantiereis in rook opgaan. Topman Alex Crux zei zondag het volgende in een videoboodschap: