SCHIPHOL - De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft in het tweede kwartaal onderzoek gedaan naar twee serieuze incidenten op Schiphol. Bij één daarvan kreeg een toestel toestemming om op te stijgen terwijl een voertuig van de vogelwacht zich nog op de baan bevond.
Volgens de kwartaalrapportage kreeg een Bombardier CRJ900 op 31 mei toestemming om te vertrekken vanaf de Polderbaan, terwijl er op dat moment een voertuig van de vogelwacht, eveneens met toestemming van de luchtverkeersleiding, op de baan reed. De bestuurder hoorde de communicatie tussen de toren en het vliegtuig en kon op tijd kenbaar maken dat de baan nog niet vrij was. Daarop werd de toestemming om op te stijgen ingetrokken.
Het andere incident op Schiphol vond plaats op 21 april. Een Boeing 777-300ER van Jet Airways, die op weg was naar Toronto, raakte tijdens de start vanaf de Zwanenburgbaan met zijn staart de baan. Daarop besloot de bemanning terug te keren. De landing verliep zonder verdere noemenswaardigheden.
Een woordvoerder van LVNL laat aan Luchtvaartnieuws.nl weten dat er, conform procedure, direct na de runway incursion, intern onderzoek is ingesteld om herhaling in de toekomst te voorkomen.
Binnen Nederland deed de OVV in het tweede kwartaal verder onderzoek na een ongeluk met een zweefvliegtuig bij Malden en een noodlanding van een eenmotorig toestel bij Haaren.