
HOUSTON - United Airlines is wereldwijd koploper als het gaat om het binnenhalen van extra omzet door bijvoorbeeld betaalde stoelreservering of het verkopen van extra bagageruimte. Bij elkaar leverde de zogeheten ancillary revenue luchtvaartmaatschappijen vorig jaar 28 miljard dollar op.
Sinds een jaar of tien kleden steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun tarieven uit. Om te kunnen blijven concurreren met prijsvechters en om extra omzet te genereren laten steeds meer grote airlines passagiers bijbetalen voor koffers, stoelkeuze of catering.
Waar in 2007 nog een slordige 2 miljard dollar bij elkaar werd geharkt is dat bedrag nu bijna vijftien keer zo hoog geworden.
United Airlines is koploper en ontving in 2016 ruim 6 miljard dollar aan aanvullende inkomsten, blijkt uit doorlopend onderzoek van IdeaWorks Company. Delta volgt met ruim 5 miljard dollar, met op de derde plaats American Airlines met 10 miljoen dollar minder.
De Amerikaanse prijsvechter Spirit Airlines haalt in verhouding het grootste aandeel van de omzet uit ancillary revenue en is voor 46 procent afhankelijk van bijverkoop.











































































Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.