BERLIJN - Hoewel veel maatschappijen de afgelopen jaren gestopt zijn met het aanbieden van een internationaal First Class-product, ziet Lufthansa nog volop perspectief voor deze klasse. Ook in de toekomst krijgt 50 procent van de longhaul-toestellen bij de Duitsers een First Class aan boord.
Dat de eerste zeven Boeing 777-9’s niet met deze luxueuze klasse worden geleverd, komt doordat “ze oudere toestellen vervangen die ook geen First Class aan boord hebben”, zegt Lufthansa Group-topman Carsten Spohr in een interview met Airline Ratings.
De 777-9’s die daarna geleverd worden, krijgen waarschijnlijk een geheel nieuw First Class-product. Spohr is er overigens nog niet over uit of de nieuwe Boeings de 747-400’s of de kleinere Airbus A340-300’s zullen vervangen. Dat hangt af van de economische omstandigheden tegen die tijd.
Boeing 787
Verder gaf de topman in het interview aan dat hij nog geen keuze heeft gemaakt tussen een order voor Boeing 787’s of extra Airbus A350’s, maar dat hij binnen enkele maanden een besluit verwacht. De Lufthansa Group heeft al eerder een bestelling geplaatst voor 25 A350-900’s.
Als het luchtvaartbedrijf bij de nieuwe order voor Dreamliners kiest, dan zullen die toestellen vanwege de grote gelijkenissen niet vanaf dezelfde hubs als de A350’s vliegen. De twaalf reeds geleverde A350’s zijn allemaal in München gestationeerd.
De Lufthansa Group heeft de belangrijkste hubs in Frankfurt, München, Zürich (Swiss) en Wenen (Austrian). Brussels Airlines is niet in beeld voor nieuwe widebodytoestellen: de maatschappij vervangt de komende jaren haar oude A330’s door jongere tweedehandsexemplaren.