MANILLA - Cebu Pacific maakte vorige week op de Paris Air Show bekend dat zij een order plaatst voor zestien Airbus A330-900’s met capaciteit voor 460 passagiers, een record voor dit type toestel. Hoe krijgt de Filipijnse budgetmaatschappij dat voor elkaar?
Cebu heeft al Airbus A330-300’s in dienst met 436 Economy Class-stoelen aan boord. Die staan in een 3-3-3-opstelling (2-4-2 is gebruikelijk in de A330), hebben een pitch van 30 inch en zijn ongeveer 16,5 inch breed. Ter vergelijking: KLM heeft 292 stoelen in de A330-300.
De nieuwe A330-900’s van Cebu Pacific zijn even groot als de A330-300, maar toch is het de maatschappij gelukt om er nog 24 stoelen extra in te zetten. Dat komt door een slimmere cabine-indeling en het verminderen van de beenruimte. In plaats van 30 is de pitch 28 tot 29 inch.
Michael Szucs, chief executive adviser van Cebu Pacific, zegt tegen de SCMP dat passagiers nauwelijks iets van die mindere beenruimte zullen merken door het gebruik van ultradunne rugleuningen die niet versteld kunnen worden.
En uiteindelijk kijken reizigers toch meer naar de prijs dan naar het comfort bij het boeken van een vliegticket, zo stelt een luchtvaartanalist tegenover de krant. De langste vluchten van Cebu zijn acht tot negen uur lang (naar Dubai, Melbourne en Sydney).
Dan blijft wel de vraag over hoe het zit met de veiligheid. De A330-900 is door Airbus gecertificeerd voor maximaal 440 passagiers. Volgens FlightGlobal werkt de fabrikant nu echter aan een aanpassing van (nood)uitgangen 2 en 4, waardoor er 460 passagiers meemogen.
Geen record voor tweemotorige toestellen
Overigens is 460 stoelen geen record voor een tweemotorig toestel. Zo stopt bijvoorbeeld de Japanse maatschappij All Nippon Airways 514 passagiers in haar Boeing 777-300’s voor het binnenlandse netwerk. En Air France gebruikt 777-300ER’s met 468 stoelen voor vluchten naar de Cariben.
De absolute capaciteitskoning blijft uiteraard de viermotorige Airbus A380. In de tweeklassenvariant biedt Emirates plaats aan 615 passagiers in dit toestel.