AMSTELVEEN - KLM heeft haar excuses aangeboden voor een tweet die van het account KLM India was verzonden. Daarin werd passagiers verteld waar ze het beste in een vliegtuig kunnen zitten als ze een crash willen overleven.
“Volgens een data-onderzoek van Time, is het sterftecijfer voor de stoelen in het midden van een vliegtuig het hoogst. Daarentegen is het sterftecijfer voor de voorste stoelen iets lager en is die het laagst voor de stoelen in het achterste derde deel van het toestel”, aldus de tweet.
Het sociale media-team van KLM India bedoelde dit als een interessant triviaal feitje, maar al gauw brak er een storm van kritiek los. Woensdag, de dag dat de tweet werd verzonden, was het precies vijf jaar geleden dat KLM-codesharevlucht 4103 neerstortte (de MH17).
Bovendien is het ongebruikelijk dat luchtvaartmaatschappijen in hun marketingcommunicatie over vliegtuigcrashes praten. De tweet werd daarom opgepikt door internationale media, waaronder de gerenommeerde Amerikaanse krant The Washington Post.
Zo’n twaalf uur later heeft KLM de tweet verwijderd. “We willen ons oprecht verontschuldigen voor een recente update”, laat de maatschappij in een reactie op de ophef weten. “Het was nooit onze bedoeling om mensen te kwetsen.”