MADRID - Air Europa komt definitief in handen van IAG, moederbedrijf van rivalen Iberia en Vueling. De luchtvaartgroep wil door de overname haar positie in Europa versterken. Zo moet de luchthaven van Madrid worden doorontwikkeld tot een geduchte rivaal van Schiphol.
De komende maanden worden de laatste plooien gladgestreken, maar reisconcern Globalia en IAG zijn het eens over de koopsom. Aanvankelijk zou IAG een miljard euro neertellen voor Air Europa, maar vanwege de verslechterde marktomstandigheden is dat bedrag gehalveerd. Dat bedrag wordt over een periode van vijf jaar betaald.
IAG heeft met Iberia, Vueling en Air Europa nu de grootste internationale luchtvaartmaatschappij, de belangrijkste prijsvechter en de voornaamste vakantievlieger van Spanje in handen. Het machtsblok dat daardoor ontstaat wordt nog bestudeerd door de Europese Commissie, die kan eisen dat er ruimte wordt gemaakt voor meer concurrentie.
“Onderdeel worden van een grote luchtvaartgroep is de beste garantie om de huidige crisis te overleven”, zegt IAG-topman Luis Gallego over de overname. Die mening wordt gedeeld door Globalia-topman Javier Hidalgo: “De samensmelting is de juiste manier om richting een herstel toe te werken van het toerisme, het luchttransport in Spanje en de hub in Madrid.”
Air France-KLM
IAG was niet de enige partije die interesse toonde voor Air Europa. Ook Air France-KLM was, zo melden ingewijden, in de race voor het Spaanse bedrijf. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie uitte, toen bekend werd dat IAG de exclusieve gesprekspartner was, kritiek op de geplande overname vanwege het machtsblok dat nu ontstaat. Dat zorgt volgens Air France-KLM voor oneerlijke concurrentie richting Zuid-Amerika.