SCHIPHOL - De baas van Air Cargo Netherlands, Maarten van As, vertelt in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine dat zijn belangenorganisatie begin dit jaar al klaar was om vaccins te herverpakken in kleinere doses. ACN bood hulp aan toen de vaccins arriveerden, maar daarop kwam geen reactie.
Toen duidelijk werd dat er een vaccin zou komen, werd aanvankelijk gemeld dat het middel zeer koud zou moeten worden vervoerd.
Van As zegt in de nieuwe uitgave van Luchtvaartnieuws: “Daar zijn we heel vroeg mee aan de slag gegaan. Daarop zijn we in gesprek gegaan met Koninklijke Marechaussee en douane: hoe zorgen we ervoor dat alle regels bekend zijn bij alle partijen? Dus dat de douane weet: dat zijn vaccins, er mag niks misgaan. Dat is redelijk goed gelukt. Eind vorig jaar hadden we alles in beeld: hoe worden vaccins verscheept, in wat voor verpakkingen, we hadden voldoende droogijscapaciteit en de lijntjes met de douane. Daarin hadden we als ACN een echte koppelfunctie, echt het oliemannetje.”
Had u niet iets voor de uitrol kunnen betekenen?
“Wij hebben ons daar natuurlijk wel over verbaasd. We hebben tot twee, drie keer onze hulp aangeboden: wij zijn de logistieke experts. Maar als je dan drie keer krijgt te horen: wij weten het zelf wel, tja, dan houdt het op.”
Kunt u iets concreter zijn?
“In januari werd bekend hoe de vaccins omgepakt moesten worden, van groot naar klein. Daar begon iedereen van nul af aan onderzoek naar te doen, maar wij wisten in de keten allang wat voor soort verpakkingen het waren, hoe die om te pakken en wat de regels waren. Voor ons was het een half dagje rondbellen geweest en we konden aan de slag.”
Lees het volledige uitgebreide artikel in de mei-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel hier vandaag nog een los expemplaar.