AMSTELVEEN - KLM en Boston Consulting Group (BCG) verlengen hun in 2018 gestarte samenwerkingsverband op het gebied van digitale luchtvaartoperaties. De samenwerking is er onder meer op gericht om dankzij kunstmatige intelligentie vertragingen te beperken en de operationele efficiëntie te verbeteren.
KLM en BCG brachten drie jaar geleden een set van tools op de markt voor een integrale planning en beheer van de bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Deze tools worden dagelijks gebruikt door frontline personeel in de bedrijfsvoering, vliegtuigbemanningen en medewerkers op ‘hub control’.
“Door gebruik te maken van machine learning, kunstmatige intelligentie en geavanceerde optimalisatietechnieken, helpen deze nieuwste digitale oplossingen gebruikers om complexe beslissingen te nemen die de inzet van de vloot, bemanning, gronddiensten en het netwerk optimaliseren en passagiers de beste klantervaring bieden”, zo beschrijven KLM en BCG het.
Een voordeel voor duchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van de diensten van KLM en BCG is dat de geboden oplossingen geen vervanging van de essentiële systemen vereist, en dat deze worden overgedragen aan de IT-teams van de airlines zelf. “Deze teams worden ook vanaf het begin bij het traject betrokken.”
Bij KLM zelf hebben de oplossingen de operationele cijfers van KLM – zoals het aantal vluchten met meer dan 30 minuten vertraging of het aantal gemiste aansluitingen voor passagiers – met wel veertig procent verbeterd. KLM’s klantwaardering ofwel Net Promoter Score (NPS) is gestegen van 38 in 2015 naar 41 in 2019.
In de afgelopen drie jaar heeft het samenwerkingsverband tussen KLM en BCG ook op maat gemaakte oplossingen ingezet bij andere luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Na Delta Air Lines is het klantenbestand uitgebreid met verschillende luchtvaartmaatschappijen in Latijns-Amerika, Europa en Azië, waaronder GOL en Virgin Atlantic.