SCHIPHOL - De opening van de nieuwe A-pier op Schiphol is voor onbepaalde tijd uitgesteld door problemen bij de bouw. Dat bleek vrijdagochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Royal Schiphol Group. Om wat voor problemen het gaat wilde Schiphol-topman Dick Benschop niet kwijt.
Duidelijk is dat de bouw van de A-pier, die op het oog inmiddels aardig is gevorderd, niet verloopt zoals gewenst. “Met de bouwcombinatie BN-TAV voeren we lastige gesprekken over de prestatie die daar geleverd wordt.”
De A-pier is nodig om het tekort aan ‘connected gates’ op te vangen. Ruim twee jaar geleden al werd het hoogste punt bereikt. Het gebouw is 400 meter lang, krijgt een vloeroppervlak van 55.000 vierkante meter en moet plaats bieden aan maximaal tien vliegtuigen.
De opening van de A-pier is al meerdere keren uitgesteld. Toen de luchthaven in 2016 de aanbesteding voor de bouw startte was het plan dat de pier eind 2019 opgeleverd zou worden. In het voorjaar van 2019 werd de opening uitgesteld tot december 2020, maar ook die deadline werd niet gehaald. Benschop meldde vrijdag niet concreet te kunnen zeggen wanneer de pier wel opgeleverd wordt.
Hij gaat ervan uit dat de kosten van het project hoger uitvallen dan begroot. “Dat is logisch als een project langer duurt dan gepland.” Of er juridische stappen worden ondernomen tegen de bouwcombinatie BN-TAV (een joint venture van Ballast Nedam en het Turkse TAV) wilde Benschop desgevraagd niet kwijt.
Terminal
De opening van de nieuwe A-terminal, die de A- en B-pier met elkaar moet verbinden, werd vorig jaar nog met twee jaar uitgesteld. Of en wanneer deze terminal wordt gebouwd kan Benschop, mede in het licht van de effecten van de uitbraak van de coronapandemie, niet zeggen. “We zijn aan het kijken naar het investeringsprogramma voor het komende decennium en hoe we dat verder gaan inrichten.”