SYDNEY - Australië krijgt er een low cost carrier bij. Nieuwkomer Bonza Airlines, gefinancierd door de Amerikaanse investeerder 777 Partners, gaat het op de binnenlandse markt in Australië opnemen tegen giganten als Qantas en budgetdochter Jetstar, Virgin Australia en het kleinere Rex.
Nu de reisrestricties zoetjesaan ook down under worden afgezwakt, ziet Bonza haar kans schoon - aangezien Australië de enige van de vijftien grootste binnenlandse luchtvaartmarkten ter wereld is zonder zelfstandige low-cost airline.
Nadat Tigerair Australia in 2020 op de fles ging, toen als onderdeel van Virgin, viel er een gat in de Australische budgetsector.
Bonza maakte dinsdag bekend dat het medio 2022 wil gaan vliegen met een vloot nieuwe Boeing 737 MAX 8’s, zo meldt nieuwszender ABC.
Bonza-baas Tim Jordan zei tegen Australische media dat het project al jaren op stapel staat. “Australië is rijp voor wat we met Bonza willen,” verkondigde hij. “We zijn er voor de vakantieganger.”
Jordan heeft 25 jaar ervaring bij prijsvechters, waaronder Cebu Pacific, Virgin Blue en FlyArystan, de eerste low-cost carrier in Centraal-Azië.
Geen Gouden Driehoek
Hij zei dat Bonza wil gaan vliegen op 45 regionale luchthavens in Australië, en niet op de zogeheten ‘gouden driehoek’: de grote steden Sydney, Melbourne en Brisbane in het oosten van het land.
Luchtvaartexperts waarschuwen overigens dat het gekozen toesteltype niet geschikt zou zijn voor de plannen van de nieuwe airline. Veel lokale vliegvelden hebben banen van maar 20 meter breed, waar een 737 minstens 30 meter nodig heeft.
Bonza betekent in Australisch dialect overigens zoveel als ‘simpelweg goed’.