LEUSDEN - Het aantal vliegreizen neemt, nu de coronastorm lijkt te zijn afgezwakt, weer toe. “We moeten als luchtvaart- en reissector de draad oppakken en daarnaast inzetten op thema’s als verduurzaming, ondanks de kritiek op vliegen”, aldus ANVR-topman Frank Oostdam.
Nu steeds meer landen de reisbeperkingen laten varen stijgt de vraag naar vliegvakanties en zakelijke reizen. Een goede ontwikkeling voor de sector, die de afgelopen twee jaar keihard werd getroffen door de coronacrisis. Maar net als in de periode voor de pandemie ligt met name de luchtvaart onder vuur. “Onterecht”, vindt Oostdam.
“Er is op dit moment een tendens waarbij allerlei actiegroepen en ook politieke partijen de luchtvaart- en reissector vooral in een kwaad daglicht proberen te stellen door te hameren op hoe slecht al dat vliegen wel niet is voor het milieu. Dat irriteert mij. Natuurlijk is er nog veel winst te behalen als het gaat om verduurzaming, maar we moeten ons niet collectief in een hoek laten drukken.”
Geen krimp
Volgens Oostdam mogen ook de voordelen van reizen en vliegen best eens worden benadrukt. “De coronacrisis heeft in dat aspect goed aangetoond wat er gebeurt als er veel minder wordt gereisd. Veel mensen, niet alleen in Nederland maar juist ook op de bestemming zelf, zagen hun broodwinning verdwijnen. Wereldwijd leverde het gebrek aan toeristen en zakenreizigers 2,4 biljoen euro aan economische schade op. Dat is nog eens een getal…”
In dat kader noemt hij ook suggesties vanuit politiek Den Haag om Schiphol fors te laten krimpen zorgelijk. “Die hele discussie over krimp stoort mij mateloos. Er ligt een uitstekende Luchtvaartnota, waarin is afgesproken dat eventuele groei van het aantal vluchten op Schiphol ‘verdiend’ moet worden door te verduurzamen. Daarbij zijn de 500.000 vliegbewegingen per jaar die er voor de coronacrisis waren als uitgangspunt genomen. Krimpen is nu niet aan de orde; laten we eerst eens terugkomen op het oude niveau. Gelukkig hebben we in Mark Harbers (VVD) een verkeersminister die gevoelig is voor de baten van Schiphol en die niet alleen na de nadelen kijkt, maar we moeten ons nogmaals niet laten wegzetten als ‘alleen maar’ overlast gevend of vervuilend. En we moeten al helemaal niet terug naar het aantal vluchten van twintig jaar geleden.”
Vliegen wordt duurder
“De luchtvaart heeft een aandeel van één procent in de stikstof uitstoot. Dat is geen percentage om te verwaarlozen, en er zullen ook best dingen moeten gaan veranderen. Voor twee tientjes naar Spanje kan echt niet meer, vliegreizen gaan gewoon duurder worden. De reissector accepteert dat ook”, aldus Oostdam. “Kijk, ik geloof niet dat mensen minder gaan vliegen. Dat geldt voor zowel toeristen als zakenreizigers. De IATA voorspelt dat we in 2050 op 10 miljard passagiers per jaar zitten, wereldwijd. Daar valt niet tegenop te innoveren of verduurzamen. Daarom is het belangrijk dat de milieueffecten in de ticketprijs worden opgenomen, dat kan niet anders.”
Lees het volledige interview met Frank Oostdam in de maart-editie van Luchtvaartnieuws Magazine.