Air France-KLM kiest voor CFM als motorleverancier voor nieuwe Airbus A320neo

4 april 2022 - 19:38 | Door: 
Klaas-Jan van Woerkom
| Foto: Airbus

PARIJS - De nieuwe Airbus A320neo’s en A321neo’s die vanaf 2023 in dienst komen bij KLM en Transavia worden voorzien van CFM-motoren. Air France-KLM maakte maandagavond bekend exclusief met de Amerikaans-Franse onderneming te onderhandelen.

Eind vorig jaar werd bekend dat zowel KLM als de Nederlandse en Franse divisies van Transavia overschakelen van de Boeing 737 naar de Airbus A320neo-serie. Er werd een bestelling geplaatst voor honderd exemplaren, met een optie op nog eens zestig.

Klanten voor de A320neo-familie hebben de keuze uit twee motortypes: de LEAP-1A van CFM, wat een combinatie is van het Amerikaanse General Electric en het Franse Safran, en uit de PW1127G van het Amerikaanse Pratt & Whitney.

Voor KLM-technici lijkt de keuze voor CFM goed nieuws, aangezien de Boeing 737’s ook al zijn voorzien van motoren van die fabrikant, om precies te zijn de CFM56. Vakbond NVLT laat desgevraagd weten blij te zijn met de beslissing, die ervoor zorgt dat de onderhoudsafdeling op Schiphol werkzaamheden aan de motoren van de KLM-vloot kan blijven verrichten.

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen