FRANKFURT/PARIJS - Goed nieuws voor liefhebbers van de 747-8 Intercontinental, de passagiersversie van de laatste generatie Jumbojets: alle maatschappijen die dit type in de vloot hebben vliegen er vanaf volgende maand weer mee van en naar Europa.
Lufthansa, ’s werelds grootste gebruiker van de 747-8I, deed dat natuurlijk al (vanuit Frankfurt op verschillende routes), maar inmiddels hebben ook Korean Air en Air China besloten om dit type weer naar Europa in te zetten. Dat zijn de enige drie commerciële operators van de Intercontinental.
Air China zet de 747-8I vanaf 1 mei drie keer per week in tussen Frankfurt en Beijing, naast de dagelijkse vluchten op deze route met de Boeing 777. En Korean Air komt vanaf 22 mei dagelijks met de nieuwste Jumbojet naar Parijs vanuit de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul.
Het beperkte aantal operators zegt al dat de 747-8I commercieel geen succes was. De meeste airlines kozen liever voor zuinigere, tweemotorige vliegtuigen. Daarom werden er de laatste jaren alleen nog vrachtversies gebouwd (de 747-8F), voordat de Jumbojet-productie begin 2023 gestaakt werd.
Luchtvaartnieuws Magazine stond in januari uitgebreid stil bij het einde van de 747-productie, met een 747-8 Special van 22 pagina's. Dat nummer kan hier nabesteld worden. Wie voor 45 euro abonnee wordt kan gratis de oude magazines teruglezen, waaronder dat nummer.
De 747-8I van Korean Air. Foto: Boeing
De 747-8I van Lufthansa. De Duitsers zetten ook nog, als één van 's werelds laatste maatschappijen, de oude 747-400 in op passagiersvluchten. Verder doen alleen Mahan Air, Asiana en Air China dat, maar die komen niet met dat type naar Europa. Foto: Lufthansa