LELYSTAD - Lelystad Airport heeft vandaag (8 juni) bij de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat een verzoek ingediend voor een nieuwe aanwijzing. Deze aanwijzing moet de uitbouw van de luchthaven mogelijk maken. Bij realisatie van de plannen ziet de luchthaven voor zichzelf een rol van betekenis weggelegd binnen het intra-Europees luchtverkeer.
Daarnaast kan de luchthaven gaan fungeren als overloop voor Schiphol en invulling geven aan de gewenste uitbreiding van de zakelijke luchtvaart.
Lelystad Airport borduurt met het verzoek voort op de planologische kernbeslissing uit 2004 waarin groen licht werd gegeven voor de aanleg van een start- en landingsbaan met een lengte van maximaal 2.100 meter en een breedte van 30 meter. Deze zogeheten code 4C-baan kan vliegtuigen afhandelen met een maximale spanwijdte van 36 meter. Daarbij moet worden gedacht aan de Fokker 70 en 100, de Airbus A319 en de Boeing 737.
Aan de noordzijde van het vliegveld wordt een nieuwe taxibaan gepland. Deze zal verbinding geven met een nieuw passagiersareaal die eveneens aan de noordzijde is gepland. Hier wordt ruimte gereserveerd voor een platform met parkeermogelijkheden voor maximaal zes vliegtuigen van bovengenoemde typen alsmede een terminal en parkeerplaatsen. Tevens zullen goede voorzieningen voor openbaar vervoer worden gerealiseerd. Gedacht wordt aan een vrije busbaan naar Lelystad.
De luchthaven zal haar functie als general aviation veld (les-, privé- en zakenvluchten) behouden. Wel verdwijnen bij realisatie van de plannen de microlight aircaft (mla’s) uit Lelystad. MLA’s zijn momenteel goed voor 8.000 van de circa 64.000 jaarlijkse vliegbewegingen.
Daarnaast kan de luchthaven gaan fungeren als overloop voor Schiphol en invulling geven aan de gewenste uitbreiding van de zakelijke luchtvaart.
Lelystad Airport borduurt met het verzoek voort op de planologische kernbeslissing uit 2004 waarin groen licht werd gegeven voor de aanleg van een start- en landingsbaan met een lengte van maximaal 2.100 meter en een breedte van 30 meter. Deze zogeheten code 4C-baan kan vliegtuigen afhandelen met een maximale spanwijdte van 36 meter. Daarbij moet worden gedacht aan de Fokker 70 en 100, de Airbus A319 en de Boeing 737.
Aan de noordzijde van het vliegveld wordt een nieuwe taxibaan gepland. Deze zal verbinding geven met een nieuw passagiersareaal die eveneens aan de noordzijde is gepland. Hier wordt ruimte gereserveerd voor een platform met parkeermogelijkheden voor maximaal zes vliegtuigen van bovengenoemde typen alsmede een terminal en parkeerplaatsen. Tevens zullen goede voorzieningen voor openbaar vervoer worden gerealiseerd. Gedacht wordt aan een vrije busbaan naar Lelystad.
De luchthaven zal haar functie als general aviation veld (les-, privé- en zakenvluchten) behouden. Wel verdwijnen bij realisatie van de plannen de microlight aircaft (mla’s) uit Lelystad. MLA’s zijn momenteel goed voor 8.000 van de circa 64.000 jaarlijkse vliegbewegingen.