PNL voorzitter vindt schuldenlast aspirant vliegers zorgwekkend

4 september 2005 - 2:00
LELYSTAD - PNL voorzitter en KLM vlieger Benno Baksteen noemt in zijn column op dit medium, dat zaterdag (3 september) is verschenen, de schuldenlast en de eenzijdige druk die wordt gelegd op aspirant piloten zorgwekkend. Baksteen benoemt daarnaast ook nog eens hoe de druk op werkzoekende studenten de communicatie met potentiële werkgevers onder druk zet.

Met de titel: "Opgeleid, werkeloos en failliet" omschrijft de PNL voorzitter de gevaren die kleven aan de opleiding voor beroepsvlieger vanwege de toren hoge kosten en de onzekere en economie gevoelig werkgelegenheidsplaatsen. De opleiding tot verkeersvlieger is een privé-opleiding, valt niet onder het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en wordt dan ook niet door de overheid gesubsidieerd.

De kosten voor de opleiding bedragen tussen de vijfentachtig- en de honderdtienduizend euro. "Om de opleiding te kunnen volgen moet dus eerst een enorme lening afgesloten worden. Staat daar aan het eind van de rit een betaalde baan tegenover, dan is dat een hanteerbaar probleem. Echter, doordat het aantal opleidingsplaatsen niet is afgestemd op de vraag naar piloten en doordat er weinig samenwerking bestaat tussen de opleidingen en de luchtvaartmaatschappijen om de instroom bij een maatschappij te bevorderen, is er een enorm overschot aan piloten ontstaan. En werkeloos op de bank of met laagbetaald werk zit de financiële strop ineens heel strak", meldt Baksteen in de column op Luchtvaartnieuws.nl en zakenreisnieuws.nl.

Baksteen vervolgt: "Voor degenen die wel als piloot aan de slag kunnen, kan de schuldenlast nog eens met tienduizenden euro’s toenemen. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen moet men zelf de kosten van de noodzakelijke type-rating, een aanvullende opleiding voor een specifiek type toestel, betalen. De totale schuld kan op die manier oplopen tot meer dan honderdvijftigduizend euro. Ook hier geldt dat wanneer men een inkomen heeft, de financiële consequenties te overzien zijn. Komt men alsnog op straat te staan, bijvoorbeeld doordat de maatschappij failliet gaat, dan is de situatie nagenoeg uitzichtloos. Voorheen waren tenminste de rentekosten van de lening nog aftrekbaar. Met het verdwijnen van die belastingaftrek in 2001 is de laatste mogelijkheid om de kosten voor de piloten nog een klein beetje in de hand te houden ook verdwenen."

Baksteen vergelijkt de Nederlandse situatie met de omringende landen en meldt dat de Nederlandse situatie ook in internationaal opzicht uitzonderlijk is. Baksteen: "Door de actieve rol van de overheden en maatschappijen daar vraagt de opleiding tot verkeersvlieger in de meeste landen een aanzienlijk minder grote investering van de leerling én is het risico voor de individuen beperkt."


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen