SCHIPHOL - De Nederlandse luchtvaartautoriteiten schieten "kwalitatief en kwantitatief" tekort in hun coördinerende rol op het gebied van de luchtvaartveiligheid. Dit meldt redacteur Rob Schoof van het NRC Handelsblad zaterdag (1 oktober). De journalist heeft onderzocht dat de zelfregulering in de luchtvaart onvoldoende functioneert. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is door bezuinigingen en reorganisaties onvoldoende in staat de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol goed te controleren.
De krant heeft de hand weten te leggen op een nog vertrouwelijke 'Veiligheidsonderzoek Schiphol 2005' dat over enkele weken wordt gepubliceerd. In het onderzoek, verricht in opdracht van de Veiligheidsadviescommissie Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat, wordt scherpe kritiek geuit op de luchtvaartautoriteiten. Met name het IVW wordt beticht van een grote mate van reorganisatiemoeheid.
De onderzoekers stellen ook dat het aantal vliegtuigen dat de IVW daadwerkelijk inspecteert te beperkt is om enige invloed van betekenis te hebben op de verbetering van de algemene veiligheidsstandaards. De inspecties op de grond kunnen "de luchtwaardigheid van een bepaald toestel niet garanderen".
De overheid zou op te grote afstand staan en veiligheidscontroles te veel aan de luchtvaartsector zelf overlaten, terwijl deze de verantwoordelijkheid volgens de krant niet aan kan.
De krant heeft de hand weten te leggen op een nog vertrouwelijke 'Veiligheidsonderzoek Schiphol 2005' dat over enkele weken wordt gepubliceerd. In het onderzoek, verricht in opdracht van de Veiligheidsadviescommissie Schiphol en het ministerie van Verkeer en Waterstaat, wordt scherpe kritiek geuit op de luchtvaartautoriteiten. Met name het IVW wordt beticht van een grote mate van reorganisatiemoeheid.
De onderzoekers stellen ook dat het aantal vliegtuigen dat de IVW daadwerkelijk inspecteert te beperkt is om enige invloed van betekenis te hebben op de verbetering van de algemene veiligheidsstandaards. De inspecties op de grond kunnen "de luchtwaardigheid van een bepaald toestel niet garanderen".
De overheid zou op te grote afstand staan en veiligheidscontroles te veel aan de luchtvaartsector zelf overlaten, terwijl deze de verantwoordelijkheid volgens de krant niet aan kan.