NEW YORK - Engine Alliance is klaar met het volledige testprogramma van de GP7200 vliegtuigmotor. De joint venture tussen de Amerikaanse bedrijven General Electric en Pratt & Whitney wacht nu op een certificering van de krachtbron door de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). De certificatie wordt waarschijnlijk volgende maand afgerond.
De GP7200 is samen met de Trent 900 van concurrent Rolls Royce bestemd voor de voortstuwing van de Airbus A380 superjumbo. Het is de bedoeling dat de eerste vlucht van een A380 met vier motoren van de Engine Alliance in 2006 plaatsvindt. Volgens het Amerikaanse samenwerkingsverband voldoet de GP7200 bovendien aan alle ETOPS-eisen. Daardoor mogen ook tweemotorige vliegtuigen met GP7200-motoren langeafstandsvluchten uitvoeren.
Engine Alliance levert de motoren voor meer dan de helft van alle verkochte A380-vliegtuigen. Dat is met name te danken aan de voorkeur van Emirates voor de GP7200. Emirates bestelde 43 superjumbo’s, waarmee het op afstand de grootste klant voor de dubbeldekker is.
De GP7200 is samen met de Trent 900 van concurrent Rolls Royce bestemd voor de voortstuwing van de Airbus A380 superjumbo. Het is de bedoeling dat de eerste vlucht van een A380 met vier motoren van de Engine Alliance in 2006 plaatsvindt. Volgens het Amerikaanse samenwerkingsverband voldoet de GP7200 bovendien aan alle ETOPS-eisen. Daardoor mogen ook tweemotorige vliegtuigen met GP7200-motoren langeafstandsvluchten uitvoeren.
Engine Alliance levert de motoren voor meer dan de helft van alle verkochte A380-vliegtuigen. Dat is met name te danken aan de voorkeur van Emirates voor de GP7200. Emirates bestelde 43 superjumbo’s, waarmee het op afstand de grootste klant voor de dubbeldekker is.