Kuoni: 'Toerist van de toekomst wil massaal recre&#235ren'

14 maart 2006 - 1:00
AMSTERDAM - Het massatoerisme van de toekomst zal volgens de touroperator Kuoni groter, goedkoper en spectaculairder zijn en zich meer concentreren op 'Hyper holiday hubs', ultramoderne rust- en recreatiecentra met alle faciliteiten onder één dak. In contrast daarmee staat de reiziger die zich liever laat verwennen in een beschermde, gezellige en warme omgeving (een soort 'Hotel Mama'), waarin hij zich thuis voelt. Dat voorspelt een in opdracht van Kuoni uitgevoerde trendstudie over de toekomst van 'leisure travel'.

Uit de trendstudie naar de te verwachten wensen en behoeften van reizigers in het jaar 2020 blijkt, dat vakantie naar alle waarschijnlijkheid een massa-industrie blijft. Maar de massaconsumptie van reizen is in de toekomst meer afgestemd op de individuele wensen en behoeften van de reiziger.

Het is volgens de uitkomsten van de studie heel goed mogelijk dat traditionele categorieën verdwijnen en dat er meer nadruk komt te liggen op service en comfort. Het massatoerisme van de toekomst zal groter, goedkoper en spectaculairder zijn en zich meer concentreren op zgn. "Hyper holiday hubs': ultramoderne rust- en recreatiecentra voor de moderne reiziger, met alle faciliteiten onder een dak.

Contrasterend met de ontwikkeling van deze "mega hubs' is de ontwikkeling van nieuwe niches (‘nouveaux niches’) met reizigers die op zoek zijn naar een meer natuurlijke, realistische, vriendelijke, duurzame, sociale en gezonde reiservaring. Deze reizigers zijn op zoek naar meer comfort en zorg tijdens vakantie. Deze reiziger laat zich liever verwennen in een beschermde, gezellige en warme omgeving, waarin hij of zij zich thuis voelt. En dit hoeft niet altijd in een verafgelegen, exotisch oord te zijn.

Een andere toekomstige trend is, volgens de onderzoekers, dat mensen steeds meer zullen gaan reizen om andere mensen te ontmoeten. Misschien zelfs wel om de persoon van hun dromen tegen te komen. Op deze wijze dient vakantie ook als een soort emotioneel medicijn.

Tegelijkertijd zullen de ‘Wellness"vakanties in vraag gaan toenemen en zich minder richten op de hardware - zwembaden, sauna, fitnessruimtes etc. - maar meer op software, bijvoorbeeld de emotionele zorg en aandacht die zij aan reizigers kunnen geven. Luxe zal op een nieuwe wijze worden gedefinieerd: een betere kwaliteit van leven door meer rust, meer ruimte en meer tijd voor het individu en zijn familie. Op een plek die vertrouwd aanvoelt.

Om een zo precies mogelijk toekomstbeeld te kunnen schetsen van trends en mogelijkheden op reisgebied in de huidige verzadigde vrije tijdsreismarkt zijn bij deze studie - uitgevoerd door het Zwitserse Gottlieb Duttweiler Institute - vele specialisten, trendwatchers en managers op toeristisch gebied met diverse culturele achtergronden en uit verschillende landen betrokken.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen