EINDHOVEN - Woensdag (29 november) zal de Koninklijke Luchtmacht de laatste vlucht met de Fokker 60 Utility uitvoeren. De Koninklijke Luchtmacht stopt met de inzet van de twee overgebleven toestellen die zijn ingedeeld bij het 334 Squadron op de vliegbasis Eindhoven. Naast de twee in Nederland gestationeerde Fokker 60´s zijn nog twee gemodificeerde Fokker 60 MPA’s (Maritime Patrol Aircraft) actief op Curaçao.
Deze toestellen voeren luchtverkenningstaken uit ten behoeve van de kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. De Koninklijke Luchtmacht beschikt eveneens over twee Fokker 50’s ten behoeve van passagiersvervoer.
Met de ingebruikname van de derde en de vierde Lockheed C-130 Hercules denkt de Koninklijke Luchtmacht de eigen behoefte aan tactisch luchttransport beter te kunnen invullen. Personeel werkzaam op de Fokker 60 gaat na omscholing aan de C-130 vloot werken.
De vier Fokker 60’s van de Klu zijn de enige vliegtuigen van dit type ooit gebouwd. De F60 verschilt van de F50 door een 1.62 meter langere romp en de grote vrachtdeur aan de rechterzijde van de romp. Op 10 juni 1996 werden de eerste twee van de vier Fokker-60 Utility transportvliegtuigen overgedragen aan de KLu.
Deze toestellen voeren luchtverkenningstaken uit ten behoeve van de kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. De Koninklijke Luchtmacht beschikt eveneens over twee Fokker 50’s ten behoeve van passagiersvervoer.
Met de ingebruikname van de derde en de vierde Lockheed C-130 Hercules denkt de Koninklijke Luchtmacht de eigen behoefte aan tactisch luchttransport beter te kunnen invullen. Personeel werkzaam op de Fokker 60 gaat na omscholing aan de C-130 vloot werken.
De vier Fokker 60’s van de Klu zijn de enige vliegtuigen van dit type ooit gebouwd. De F60 verschilt van de F50 door een 1.62 meter langere romp en de grote vrachtdeur aan de rechterzijde van de romp. Op 10 juni 1996 werden de eerste twee van de vier Fokker-60 Utility transportvliegtuigen overgedragen aan de KLu.