DRIEBERGEN - Of de laatste plannen van Ryanair voor het installeren van ‘verticale stoelen’ in haar vliegtuigen meer zijn dan een publiciteitsstunt alleen, valt nog te bezien. De budgetmaatschappij zou van plan zijn om een deel van de gewone stoelen in de Boeing 737-800’s te vervangen door staanplaatsen. Die zijn goedkoper, lichter en nemen minder ruimte in beslag, waardoor er meer passagiers mee kunnen, meent Ryanair.
Het idee van Ryanair is overgenomen van de Chinese luchtvaartmaatschappij Spring. Die zou de staanplaatsen willen laten aanbrengen in haar Airbus A320’s.
Ondanks dat Ryanair zegt de ‘stastoelen’ te willen laten voorzien van een rugleuning en stoelriem, zouden huidige veiligheidsvoorschriften in de luchtvaart niet meer hanteer zijn, denk Ton Scherrenberg. De KLM-purser en voorzitter van de vakbond voor cabinepersoneel VNC vraagt zich bijvoorbeeld af hoe het moet in een noodsituatie. “Nu moeten passagiers voorover gebogen gaan zitten met hun hoofd tussen hun benen. Deze positie, ‘brace for impact’, lijkt me lastig uitvoerbaar met passagiers die staan.”
Scherrenberg wijst ook op de risico’s van turbulentie. “De huidige stoelen en riemen bieden voldoende houvast, maar geldt dat ook voor dit idee van Ryanair?” Het is volgens Scherrenberg eveneens de vraag of Ryanair het aantal passagiers in haar Boeing 737’s flink mag uitbreiden. “In noodsituaties moeten vliegtuigen snel kunnen worden ontruimd. Er zijn regels die aangeven hoeveel passagiers daarom in een bepaald vliegtuig mogen worden vervoerd.”
Volgens woordvoerder Willard Elissen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat moet Ryanair, al dan niet via vliegtuigbouwer Boeing, inderdaad een voorstel indienen bij het Europese luchtvaartagentschap EASA. “Het ontwerp moet voldoen aan de Europese luchtwaardigheidseisen. In grote lijnen houdt dat in dat er gekeken wordt of een passagier een crash kan overleven op basis van het voorgelegde ontwerp.”
Stoelen moeten verplicht beschikken over een goede rugleuning en stoelriem. Bovendien moet de stoel stevig genoeg zijn om bij een crash overeind te blijven staan. Daarnaast wordt onder andere gekeken of passagiers extra risico’s lopen op hoofdletsel als ze in bepaalde omstandigheden naar voren bewegen.
Ryanair heeft bevestigd dat het slechts om een niet nader uitgewerkt idee gaat. De prijsvechter, bekend om haar kostenbesparingen, liet eerder al proefballonnetjes los over het installeren van een muntjestoilet aan boord en het heffen van een ‘vetbelasting’ voor passagiers met overgewicht.
Op de van Luchtvaartnieuws is een poll gewijd aan de 'stastoel' van Ryanair. Lezers kun daar hun mening over het idee kwijt.
Van onze redactie
Het idee van Ryanair is overgenomen van de Chinese luchtvaartmaatschappij Spring. Die zou de staanplaatsen willen laten aanbrengen in haar Airbus A320’s.
Ondanks dat Ryanair zegt de ‘stastoelen’ te willen laten voorzien van een rugleuning en stoelriem, zouden huidige veiligheidsvoorschriften in de luchtvaart niet meer hanteer zijn, denk Ton Scherrenberg. De KLM-purser en voorzitter van de vakbond voor cabinepersoneel VNC vraagt zich bijvoorbeeld af hoe het moet in een noodsituatie. “Nu moeten passagiers voorover gebogen gaan zitten met hun hoofd tussen hun benen. Deze positie, ‘brace for impact’, lijkt me lastig uitvoerbaar met passagiers die staan.”
Scherrenberg wijst ook op de risico’s van turbulentie. “De huidige stoelen en riemen bieden voldoende houvast, maar geldt dat ook voor dit idee van Ryanair?” Het is volgens Scherrenberg eveneens de vraag of Ryanair het aantal passagiers in haar Boeing 737’s flink mag uitbreiden. “In noodsituaties moeten vliegtuigen snel kunnen worden ontruimd. Er zijn regels die aangeven hoeveel passagiers daarom in een bepaald vliegtuig mogen worden vervoerd.”
Volgens woordvoerder Willard Elissen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat moet Ryanair, al dan niet via vliegtuigbouwer Boeing, inderdaad een voorstel indienen bij het Europese luchtvaartagentschap EASA. “Het ontwerp moet voldoen aan de Europese luchtwaardigheidseisen. In grote lijnen houdt dat in dat er gekeken wordt of een passagier een crash kan overleven op basis van het voorgelegde ontwerp.”
Stoelen moeten verplicht beschikken over een goede rugleuning en stoelriem. Bovendien moet de stoel stevig genoeg zijn om bij een crash overeind te blijven staan. Daarnaast wordt onder andere gekeken of passagiers extra risico’s lopen op hoofdletsel als ze in bepaalde omstandigheden naar voren bewegen.
Ryanair heeft bevestigd dat het slechts om een niet nader uitgewerkt idee gaat. De prijsvechter, bekend om haar kostenbesparingen, liet eerder al proefballonnetjes los over het installeren van een muntjestoilet aan boord en het heffen van een ‘vetbelasting’ voor passagiers met overgewicht.
Op de van Luchtvaartnieuws is een poll gewijd aan de 'stastoel' van Ryanair. Lezers kun daar hun mening over het idee kwijt.
Van onze redactie