BRUSSEL - CEO Johan Vanneste van het Belgische VLM Airlines ergert zich mateloos aan treinmaatschappij Eurostar. Dat bedrijf startte vorige week met rechtstreekse treindiensten van Brussel naar Londen en haalt in reclame-uitingen uit naar concurrerende luchtvaartmaatschappijen. “Eurostar schetst een volledig verkeerd beeld van de luchtvaart en van ons in het bijzonder,” zo zegt Vanneste tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Vanuit Nederland heeft VLM Airlines niet zoveel te vrezen van Eurostar, maar vanuit België wordt er direct geconcurreerd. Tenminste, dat is ogenschijnlijk de situatie. Vanneste betwijfelt echter of Eurostar wel echt zo competitief is.
Niet sneller dan vliegtuig
“Eurostar beweert passagiers sneller te vervoeren dan luchtvaartmaatschappijen. Ik kan u echter zeggen dat dit niet het geval is.” VLM Airlines stuurde afgelopen week enkele Belgische verslaggevers naar Londen om een race aan te gaan met de hogesnelheidstrein. “En op alle trajecten won VLM het van Eurostar, met verschillen van een half uur tot een uur.”
Twee journalisten van het Vlaamse Radio 1 vertrokken afgelopen week op dezelfde tijd vanuit de studio naar het Londense Trafalgar Square. Daarbij koos de één voor de Eurostar vanaf station Brussel Zuid en nam de ander het vliegtuig van Zaventem naar Londen City Airport. Na 1 uur en 47 minuten arriveerde de journalist die het vliegtuig nam op het plein, een uur en 4 minuten eerder dan zijn collega die per trein ging.
“Eurostar roept wel constant dat ze sneller zijn, maar sowieso haalt slechts één op de tien treinen de snelste reistijd van 1 uur en 51 minuten,” aldus Vanneste. “Zelfs als je de bijkomende tijd van reizen naar de luchthaven, inchecken en andere zaken meetelt is VLM nog sneller dan de trein.” De Eurostar treinen rijden vanuit Brussel via de Kanaaltunnel naar het Londense station St. Pancras. Passagiers van VLM kunnen via Londen City Airport met de Docklands Light Railway (DLR) naar het centrum van Londen.
Milieuwinst is onzin
Een ander aspect waar Vanneste zich over opwindt is het feit dat Eurostar beweert milieuvriendelijker te zijn dan ‘vliegtuigen’. “Die term is volledig onjuist. Er is nogal een verschil tussen de diverse types. Zo vliegt VLM Airlines met Fokker 50’s en niet met straalvliegtuigen. Onze Fokkers zijn absoluut niet zo vervuilend als Eurostar wil doen geloven. Met een uitstoot van 92 gram CO2 per passagier per kilometer stoot een Fokker 50 nog minder uit dan bijvoorbeeld een tweepersoons Smart."
Oneerlijke concurrentie
Vanneste is, zo blijkt, niet zeer gecharmeerd van Eurostar. “Hun reclame-uitingen zijn erg irritant. Je kunt bijna geen Belgische website opstarten of je krijgt een levensgrote banner van Eurostar voor je kiezen.” De VLM Airlines-topman vindt de Eurostar eigenlijk ook geen eerlijke concurrent.
“Eurostar profiteert al jaren van miljarden euro’s aan subsidies. En dat terwijl de luchtvaart aan alle kanten belast wordt met taxen. Eurostar hoeft niet eens een jaarrekening te publiceren en hun hele infrastructuur wordt verzorgd.”
Vanneste snapt dan ook niet waarom Eurostar de luchtvaart zo door de mangel haalt. “Als zij zo overtuigd zijn van hun eigen product, waarom maken ze dan reclame over de rug van een ander?”
Door Klaas-Jan van Woerkom
Vanuit Nederland heeft VLM Airlines niet zoveel te vrezen van Eurostar, maar vanuit België wordt er direct geconcurreerd. Tenminste, dat is ogenschijnlijk de situatie. Vanneste betwijfelt echter of Eurostar wel echt zo competitief is.
Niet sneller dan vliegtuig
“Eurostar beweert passagiers sneller te vervoeren dan luchtvaartmaatschappijen. Ik kan u echter zeggen dat dit niet het geval is.” VLM Airlines stuurde afgelopen week enkele Belgische verslaggevers naar Londen om een race aan te gaan met de hogesnelheidstrein. “En op alle trajecten won VLM het van Eurostar, met verschillen van een half uur tot een uur.”
Twee journalisten van het Vlaamse Radio 1 vertrokken afgelopen week op dezelfde tijd vanuit de studio naar het Londense Trafalgar Square. Daarbij koos de één voor de Eurostar vanaf station Brussel Zuid en nam de ander het vliegtuig van Zaventem naar Londen City Airport. Na 1 uur en 47 minuten arriveerde de journalist die het vliegtuig nam op het plein, een uur en 4 minuten eerder dan zijn collega die per trein ging.
“Eurostar roept wel constant dat ze sneller zijn, maar sowieso haalt slechts één op de tien treinen de snelste reistijd van 1 uur en 51 minuten,” aldus Vanneste. “Zelfs als je de bijkomende tijd van reizen naar de luchthaven, inchecken en andere zaken meetelt is VLM nog sneller dan de trein.” De Eurostar treinen rijden vanuit Brussel via de Kanaaltunnel naar het Londense station St. Pancras. Passagiers van VLM kunnen via Londen City Airport met de Docklands Light Railway (DLR) naar het centrum van Londen.
Milieuwinst is onzin
Een ander aspect waar Vanneste zich over opwindt is het feit dat Eurostar beweert milieuvriendelijker te zijn dan ‘vliegtuigen’. “Die term is volledig onjuist. Er is nogal een verschil tussen de diverse types. Zo vliegt VLM Airlines met Fokker 50’s en niet met straalvliegtuigen. Onze Fokkers zijn absoluut niet zo vervuilend als Eurostar wil doen geloven. Met een uitstoot van 92 gram CO2 per passagier per kilometer stoot een Fokker 50 nog minder uit dan bijvoorbeeld een tweepersoons Smart."
Oneerlijke concurrentie
Vanneste is, zo blijkt, niet zeer gecharmeerd van Eurostar. “Hun reclame-uitingen zijn erg irritant. Je kunt bijna geen Belgische website opstarten of je krijgt een levensgrote banner van Eurostar voor je kiezen.” De VLM Airlines-topman vindt de Eurostar eigenlijk ook geen eerlijke concurrent.
“Eurostar profiteert al jaren van miljarden euro’s aan subsidies. En dat terwijl de luchtvaart aan alle kanten belast wordt met taxen. Eurostar hoeft niet eens een jaarrekening te publiceren en hun hele infrastructuur wordt verzorgd.”
Vanneste snapt dan ook niet waarom Eurostar de luchtvaart zo door de mangel haalt. “Als zij zo overtuigd zijn van hun eigen product, waarom maken ze dan reclame over de rug van een ander?”
Door Klaas-Jan van Woerkom