LONDEN - EasyJet, de op één na grootste low cost carrier van Europa, verwacht het huidige boekjaar een winststijging van twintig procent te realiseren. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat extra uitgaven door de stijgende brandstofkosten worden gecompenseerd door extra inkomsten uit bagagetoeslagen. Volgens easyJet verloopt het aantal boekingen naar verwachting, ondanks het onzekere macro-economische klimaat.
De omzet in het kwartaal dat eindigde op 31 december kwam uit op 560 miljoen euro, veertien procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van easyJet uit activiteiten los van de ticketverkoop steeg met 61,9 procent. Deze stijging was vooral te danken aan de invoering eind 2007 van een toeslag voor het inchecken van ruimbagage.
EasyJet vervoerde in het kwartaal 9,1 miljoen passagiers, ofwel 12,4 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2006. De bezettingsgraad daalde met bijna één procent, terwijl de passagiersomzet per beschikbare stoel met vier procent daalde tot 42,80 euro.
Euro
De omzet zal volgens easyJet dit boekjaar naar verwachting hoger uitvallen dan verwacht. Dat komt onder meer door de bagagetoeslag en de sterke euro. Aan de andere kant ondervindt de Britse luchtvaartmaatschappij de negatieve effecten van de dure Europese munteenheid, waardoor het bedrijf met name meer kwijt is aan luchthaven- en luchtverkeersleidingsdiensten en salarissen voor op het Europese vasteland gestationeerd personeel.
In de eerste helft van het financiële jaar verwacht easyJet negatieve effecten te ondervinden van de overname van de Britse luchtvaartmaatschappij GB Airways. Deze maatschappij wordt vanaf de start van de zomerdienstregeling volledig in easyJet geïntegreerd. De kosten die met de integratie gepaard gaan liggen rond de zestien miljoen euro.
De omzet in het kwartaal dat eindigde op 31 december kwam uit op 560 miljoen euro, veertien procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van easyJet uit activiteiten los van de ticketverkoop steeg met 61,9 procent. Deze stijging was vooral te danken aan de invoering eind 2007 van een toeslag voor het inchecken van ruimbagage.
EasyJet vervoerde in het kwartaal 9,1 miljoen passagiers, ofwel 12,4 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2006. De bezettingsgraad daalde met bijna één procent, terwijl de passagiersomzet per beschikbare stoel met vier procent daalde tot 42,80 euro.
Euro
De omzet zal volgens easyJet dit boekjaar naar verwachting hoger uitvallen dan verwacht. Dat komt onder meer door de bagagetoeslag en de sterke euro. Aan de andere kant ondervindt de Britse luchtvaartmaatschappij de negatieve effecten van de dure Europese munteenheid, waardoor het bedrijf met name meer kwijt is aan luchthaven- en luchtverkeersleidingsdiensten en salarissen voor op het Europese vasteland gestationeerd personeel.
In de eerste helft van het financiële jaar verwacht easyJet negatieve effecten te ondervinden van de overname van de Britse luchtvaartmaatschappij GB Airways. Deze maatschappij wordt vanaf de start van de zomerdienstregeling volledig in easyJet geïntegreerd. De kosten die met de integratie gepaard gaan liggen rond de zestien miljoen euro.