LELYSTAD - Een herhaling van de Londen-Melbourne-race met een KLM DC-2 'De Uiver', gaat niet door. Dit heeft KLM-topman Peter Hartman zaterdag (19 juli) verteld tegenover een groep vrijwilligers die zich dag en nacht inzetten voor het laten vliegen van het historische vliegtuig. Volgens Telegraaf-journalist Arnold Burlage wordt er als pleister op de wonde een elfstedentocht gemaakt in Europa.
Tijdens de elfstedentocht zal de Uiver worden vergezeld door andere historische toestellen, zoals de Constellation die ook in het bezit is van het luchtvaartpark Aviodrome.
Hartman bevestigde tevens dat er op Lelystad een luchtvaartkenniscentrum komt. Een week eerder bevestigde Hartman al tijdens een bijeenkomst in Hilversum dat de Aviodrome en de DDA onder de hoede van een KLM-vertegenwoordiger samen gaan werken. Beide historische luchtvaartinstituten werken tot op heden volledig onafhankelijk van elkaar.
De oorspronkelijke tocht van De Uiver levert teveel risico’s op. Het gaat vooral om politieke, juridische en veiligheidsrisico’s in landen als Irak, Birma en Pakistan, die bij het volgen van de oorspronkelijke route moeten worden aangedaan.
Tijdens de elfstedentocht zal de Uiver worden vergezeld door andere historische toestellen, zoals de Constellation die ook in het bezit is van het luchtvaartpark Aviodrome.
Hartman bevestigde tevens dat er op Lelystad een luchtvaartkenniscentrum komt. Een week eerder bevestigde Hartman al tijdens een bijeenkomst in Hilversum dat de Aviodrome en de DDA onder de hoede van een KLM-vertegenwoordiger samen gaan werken. Beide historische luchtvaartinstituten werken tot op heden volledig onafhankelijk van elkaar.
De oorspronkelijke tocht van De Uiver levert teveel risico’s op. Het gaat vooral om politieke, juridische en veiligheidsrisico’s in landen als Irak, Birma en Pakistan, die bij het volgen van de oorspronkelijke route moeten worden aangedaan.