LELYSTAD - Lelystad Airport is blij met de uitkomsten van het advies van de Alderstafel. Voor luchthavendirecteur Lex Oude Weernink is het advies een steuntje in de rug om door te gaan op de ingeslagen weg, zo bleek woensdagmiddag (1 oktober) tijdens een inderhaast belegde persconferentie.
Als de adviezen van de Alderstafel worden opgevolgd, wordt een prominentere rol weggelegd voor de regionale luchthavens om de voorgenomen groei van zeventigduizend vluchten op te vangen. Dat Lelystad daarbij tot dertigduizend vluchten per jaar mag accommoderen wordt door de luchthavendirecteur met klem tegengesproken.
Oude Weernink: "We hebben ons te houden aan de Planologische Kernbeslissing waarin is vastgelegd dat Lelystad in 2015 ruim negenduizend starts en landingen mag gaan verzorgen die met grote verkeersvliegtuigen worden gevlogen: vijfduizend Boeing 737’s, drieduizend Fokker 50’s en duizend Embraer E190’s. Nu het advies er ligt, denk ik echter dat de minister in oktober 2009 een aanwijzingsbesluit neemt, eind 2009 alle procedurele hobbels zijn genomen en de eerste spade begin 2010 de grond in kan voor zowel baanverlening als een nieuwe infrastructuur. We gaan ons dan ook vanaf heden profileren als Amsterdam-Lelystad Airport."
Oude Weernink is daarnaast blij met het advies het general aviation verkeer tot 5.700 kilo van Schiphol te weren. Volgens hem is ‘zijn’ luchthaven daarvoor het aangewezen alternatief. Ook de komst van zakelijke luchtvaart wordt door de luchthavendirecteur toegejuicht. Nu het advies er ligt, verwacht Oude Weernink een nog actievere rol van de bestuurders binnen de Provincie Flevoland die volgens hem ‘voor een enorme opgave komen te staan’.
Oude Weernink ziet de reactie van easyJet niet van regionale luchthavens als Lelystad en Eindhoven te willen vliegen als een uiting van 'heimwee van een luchtvaartonderneming die van van een mainport naar een hub verplaatst moet worden'. "Wij waren onlangs in Luton en kregen daar sterk de indruk dat easyJet juist heel graag naar Lelystad wil komen."
Van onze verslaggever
Als de adviezen van de Alderstafel worden opgevolgd, wordt een prominentere rol weggelegd voor de regionale luchthavens om de voorgenomen groei van zeventigduizend vluchten op te vangen. Dat Lelystad daarbij tot dertigduizend vluchten per jaar mag accommoderen wordt door de luchthavendirecteur met klem tegengesproken.
Oude Weernink: "We hebben ons te houden aan de Planologische Kernbeslissing waarin is vastgelegd dat Lelystad in 2015 ruim negenduizend starts en landingen mag gaan verzorgen die met grote verkeersvliegtuigen worden gevlogen: vijfduizend Boeing 737’s, drieduizend Fokker 50’s en duizend Embraer E190’s. Nu het advies er ligt, denk ik echter dat de minister in oktober 2009 een aanwijzingsbesluit neemt, eind 2009 alle procedurele hobbels zijn genomen en de eerste spade begin 2010 de grond in kan voor zowel baanverlening als een nieuwe infrastructuur. We gaan ons dan ook vanaf heden profileren als Amsterdam-Lelystad Airport."
Oude Weernink is daarnaast blij met het advies het general aviation verkeer tot 5.700 kilo van Schiphol te weren. Volgens hem is ‘zijn’ luchthaven daarvoor het aangewezen alternatief. Ook de komst van zakelijke luchtvaart wordt door de luchthavendirecteur toegejuicht. Nu het advies er ligt, verwacht Oude Weernink een nog actievere rol van de bestuurders binnen de Provincie Flevoland die volgens hem ‘voor een enorme opgave komen te staan’.
Oude Weernink ziet de reactie van easyJet niet van regionale luchthavens als Lelystad en Eindhoven te willen vliegen als een uiting van 'heimwee van een luchtvaartonderneming die van van een mainport naar een hub verplaatst moet worden'. "Wij waren onlangs in Luton en kregen daar sterk de indruk dat easyJet juist heel graag naar Lelystad wil komen."
Van onze verslaggever