DEN HAAG - In de provincie Zuid-Holland is slechts plaats voor twee commerciële helihavens. Dat staat in het door Gedeputeerde Staten (GS) vastgestelde Beleidsplan Regionale Luchtvaart. Volgens het beleidsplan mogen alleen in de regio's Rijnmond en in Haaglanden mogen helihavens komen.
De provincie vindt het niet wenselijk dat er ongelimiteerd helihavens ontwikkeld worden voor commerciële doeleinden. Alleen de stedelijke agglomeraties van Rotterdam en Den Haag zijn er onder voorwaarden geschikt voor. De helihavens moeten verder tenminste vijfhonderd meter van woningen verwijderd zijn.
Vanaf 1 januari 2009 decentraliseert de rijksoverheid een deel van luchtvaarttaken aan de provincies. De provincie Zuid-Holland is dan verantwoordelijk voor de vergunningverlening voor helikopter landingsplaatsen en de recreatieve vliegvelden.
Zuid-Holland telt op dit moment zeven bedrijfsgebonden en private helihavens en vijf helihavens bij ziekenhuizen. Commerciële helihavens zijn er niet. Wel liggen er vergunningsverzoeken in Rotterdam, Den Haag en de gemeente Midden-Delfland. Met de beleidsnota wil de provincie de komst van commerciële helihavens vanaf 1 januari nauwlettend gaan beoordelen.
Geen plaats voor nieuw vliegveld
Volgens GS stellen is er in Zuid-Holland geen plaats voor een nieuw vliegveld voor de kleine luchtvaart. Die blijft uitsluitend vanaf Rotterdam Airport plaatsvinden. Wel zal de provincie zich inspannen om ruimte te blijven bieden aan zweefvliegen en schermvliegen. Voor de zweefvliegers van vliegveld Valkenburg wordt gekeken naar een uitwijklocatie. Een van de mogelijkheden is de groene buffer ten noorden van Wassenaar.
De provincie vindt het niet wenselijk dat er ongelimiteerd helihavens ontwikkeld worden voor commerciële doeleinden. Alleen de stedelijke agglomeraties van Rotterdam en Den Haag zijn er onder voorwaarden geschikt voor. De helihavens moeten verder tenminste vijfhonderd meter van woningen verwijderd zijn.
Vanaf 1 januari 2009 decentraliseert de rijksoverheid een deel van luchtvaarttaken aan de provincies. De provincie Zuid-Holland is dan verantwoordelijk voor de vergunningverlening voor helikopter landingsplaatsen en de recreatieve vliegvelden.
Zuid-Holland telt op dit moment zeven bedrijfsgebonden en private helihavens en vijf helihavens bij ziekenhuizen. Commerciële helihavens zijn er niet. Wel liggen er vergunningsverzoeken in Rotterdam, Den Haag en de gemeente Midden-Delfland. Met de beleidsnota wil de provincie de komst van commerciële helihavens vanaf 1 januari nauwlettend gaan beoordelen.
Geen plaats voor nieuw vliegveld
Volgens GS stellen is er in Zuid-Holland geen plaats voor een nieuw vliegveld voor de kleine luchtvaart. Die blijft uitsluitend vanaf Rotterdam Airport plaatsvinden. Wel zal de provincie zich inspannen om ruimte te blijven bieden aan zweefvliegen en schermvliegen. Voor de zweefvliegers van vliegveld Valkenburg wordt gekeken naar een uitwijklocatie. Een van de mogelijkheden is de groene buffer ten noorden van Wassenaar.