Onderzoek: vliegramp Spanair door verkeerde flap configuratie

10 oktober 2008 - 2:00
MADRID - De vliegramp op 20 augustus met een MD-82 van Spanair op de luchthaven van Madrid is veroorzaakt door een verkeerde instelling van de flaps. Dat hebben Spaanse onderzoekers bekendgemaakt in een voorlopig rapport. Het onderzoek gaat niet in op hoe het komt dat de flaps in een verkeerde positie stonden. Bij de crash kwamen 154 mensen om het leven.


De oorzaak van de vliegramp lekte eerder al uit, maar was tot nu toe niet officieel bevestigd.

Doordat de flaps niet in de juiste positie stonden klom het vliegtuig tijdens de start niet voldoende. Het toestel bereikt een hoogte van maximaal twaalf meter, waarop het naast de baan crashte en in brand vloog. Slechts achttien inzittenden overleefden de ramp.

Volgens het onderzoeksrapport hebben de vliegers voor de start alle gebruikelijke checklists afgewerkt. De Comisión de Investigación de Accidentes e Incidentes de Aviación (CIAIA) heeft hierover echter geen details naar buiten gebracht.

Duidelijk is wel dat vlak voor take-off geen waarschuwingssignaal heeft geklonken wegens de onjuiste flappositie. De reden hiervan is nog niet bekend. Een rechter gaat nu bepalen wie aansprakelijk kan worden gesteld voor de crash.




Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Schiphol Airside pier
26-09-2024, 18:03
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen