CHICAGO - Door allianties te vormen hebben luchtvaartmaatschappijen de afgelopen ‘vette’ jaren al veel kosten bespaard. Nu ook de luchtvaartsector flinke klappen krijgt vanwege de financiële crisis wordt het belang van lidmaatschap van een alliantie alleen maar groter, vindt CEO Jaan Albrecht van Star Alliance.
“Juist in moeilijke tijden hebben maatschappijen veel voordeel om bij een alliantie aangesloten te zijn en kunnen de carriers op elkaar terugvallen. De waarde van het lidmaatschap van een alliantie is mogelijk zelfs groter tijdens slechte tijden dan wanneer het goed gaat.”
De allianties presenteren zich naar buiten toe vooral als samenwerkingsverbanden die zijn bedoeld om het reisgemak voor de passagiers te vergroten. Achter de schermen is de samenwerking gericht op het behalen van synergievoordelen.
Dit gebeurt onder meer door de gezamenlijke inkoop van uiteenlopende zaken. Ook worden kosten bespaard door middel van het delen van luchthavenfaciliteiten en onderhouden de carriers als één blok contacten met vliegtuigfabrikanten.
Vooral de gezamenlijke inkoop van brandstof lijkt in tijden van ultrahoge olieprijzen een interessante besparingsmogelijkheid. Volgens Albrecht is de hoeveelheid door de Star Alliance-leden gezamenlijk ingekochte brandstof dit jaar dan ook flink gestegen. Welk bedrag de luchtvaartmaatschappijen hiermee in het dure oliejaar 2008 hiermee hebben bespaard wil Albrecht niet kwijt. “Het gaat om een miljoenenbedrag van drie cijfers”, aldus de topman van Star Alliance. Daaruit kan worden opgemaakt dat het minimaal honderd miljoen dollar betreft.
Volgens Albrecht verschilt de huidige crisis van voorgaande omdat het deze keer om een wereldwijd probleem gaat. Bij voorgaande crises, zoals na 9-11 en de uitbraak van SARS in Azië, was er meer sprake van een regionaal probleem. Tijdens de bijeenkomst van de alliantieleden afgelopen week in Chicago waren de CEO’s niettemin over het algemeen positief gestemd over een goede afloop van de crisis. Na een verwacht dieptepunt in de eerste helft van 2009 wordt eind volgend jaar of begin 2010 voorzichtig rekening gehouden met herstel.
Continental Airlines
In Chicago kondigde Star Alliance afgelopen week aan dat het Belgische Brussels Airlines over minimaal een jaar als nieuw lid zal toetreden tot de alliantie. Vóór die tijd hoopt Albrecht het Amerikaanse Continental Airlines al te verwelkomen als nieuw alliantielid. Continental maakte eerder dit jaar bekend het lidmaatschap van SkyTeam in te wisselen voor dat van Star Alliance. De maatschappij name die beslissing met het oog op de fusie tussen de Amerikaanse alliantiepartners Delta en Northwest. “Er wordt gewerkt aan de transferprocedure. We verwachten dat de toetreding in het laatste kwartaal van 2009 een feit is”, aldus Albrecht tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Bij Star Alliance zijn op dit moment 21 luchtvaartmaatschappijen aangesloten als volwaardig lid. Naast Brussels Airlines en Continental Airlines treden op termijn ook Air India en TAM tot de alliantie toe, waarschijnlijk in 2010. Uiteindelijk zal het totaalaantal leden groeien tot ongeveer vijftig, bevestigen bronnen binnen de alliantie.
Van onze verslaggever
“Juist in moeilijke tijden hebben maatschappijen veel voordeel om bij een alliantie aangesloten te zijn en kunnen de carriers op elkaar terugvallen. De waarde van het lidmaatschap van een alliantie is mogelijk zelfs groter tijdens slechte tijden dan wanneer het goed gaat.”
De allianties presenteren zich naar buiten toe vooral als samenwerkingsverbanden die zijn bedoeld om het reisgemak voor de passagiers te vergroten. Achter de schermen is de samenwerking gericht op het behalen van synergievoordelen.
Dit gebeurt onder meer door de gezamenlijke inkoop van uiteenlopende zaken. Ook worden kosten bespaard door middel van het delen van luchthavenfaciliteiten en onderhouden de carriers als één blok contacten met vliegtuigfabrikanten.
Vooral de gezamenlijke inkoop van brandstof lijkt in tijden van ultrahoge olieprijzen een interessante besparingsmogelijkheid. Volgens Albrecht is de hoeveelheid door de Star Alliance-leden gezamenlijk ingekochte brandstof dit jaar dan ook flink gestegen. Welk bedrag de luchtvaartmaatschappijen hiermee in het dure oliejaar 2008 hiermee hebben bespaard wil Albrecht niet kwijt. “Het gaat om een miljoenenbedrag van drie cijfers”, aldus de topman van Star Alliance. Daaruit kan worden opgemaakt dat het minimaal honderd miljoen dollar betreft.
Volgens Albrecht verschilt de huidige crisis van voorgaande omdat het deze keer om een wereldwijd probleem gaat. Bij voorgaande crises, zoals na 9-11 en de uitbraak van SARS in Azië, was er meer sprake van een regionaal probleem. Tijdens de bijeenkomst van de alliantieleden afgelopen week in Chicago waren de CEO’s niettemin over het algemeen positief gestemd over een goede afloop van de crisis. Na een verwacht dieptepunt in de eerste helft van 2009 wordt eind volgend jaar of begin 2010 voorzichtig rekening gehouden met herstel.
Continental Airlines
In Chicago kondigde Star Alliance afgelopen week aan dat het Belgische Brussels Airlines over minimaal een jaar als nieuw lid zal toetreden tot de alliantie. Vóór die tijd hoopt Albrecht het Amerikaanse Continental Airlines al te verwelkomen als nieuw alliantielid. Continental maakte eerder dit jaar bekend het lidmaatschap van SkyTeam in te wisselen voor dat van Star Alliance. De maatschappij name die beslissing met het oog op de fusie tussen de Amerikaanse alliantiepartners Delta en Northwest. “Er wordt gewerkt aan de transferprocedure. We verwachten dat de toetreding in het laatste kwartaal van 2009 een feit is”, aldus Albrecht tegenover Luchtvaartnieuws.nl.
Bij Star Alliance zijn op dit moment 21 luchtvaartmaatschappijen aangesloten als volwaardig lid. Naast Brussels Airlines en Continental Airlines treden op termijn ook Air India en TAM tot de alliantie toe, waarschijnlijk in 2010. Uiteindelijk zal het totaalaantal leden groeien tot ongeveer vijftig, bevestigen bronnen binnen de alliantie.
Van onze verslaggever