SCHIPHOL - De PH-BDA ‘Willem Barentsz’, de eerste Boeing 737-300 die KLM in 1986 in dienst nam, heeft zondag (30 augustus) de laatste lijndienstvlucht voor de luchtvaartmaatschappij uitgevoerd. Na een periode van 23 jaar waarin het toestel onafgebroken voor KLM vloog wordt het toestel geretourneerd aan de leasemaatschappij. Bij KLM verving de Boeing 737 vanaf 1986 de McDonnell Douglas DC-9.
De PH-BDA arriveerde op 15 oktober 1986 op Schiphol rechtstreeks vanuit de Boeing-fabriek in Seattle en maakte op 3 november de eerste commerciële vlucht, meldt KLM-bedrijfsorgaan Wolkenridder Actueel. In de dienstjaren voor KLM maakte de PH-BDA bijna 40.000 starts en landingen en 50.000 vlieguren.
Overigens ging de afleveringsceremonie van het vliegtuig in Seattle destijds gepaard met een feest: toevalligerwijs was de Willem Barentsz ook het vijfduizendste straalverkeersvliegtuig dat door Boeing werd afgeleverd.
KLM is bezig de Europa-vloot te moderniseren. De Boeing 737-300’s en 737-400’s, de zogenaamde Classic 737’s, worden hierbij vervangen door Next Generation 737’s, ofwel 737-700’s en 737-800’s. Het aantal 737-700's en -800's in de vloot is inmiddels opgelopen tot dertig.
Veel Classic 737’s hebben de vloot al verlaten; sommige exemplaren vliegen inmiddels in dienst van nieuwe eigenaars. Enkele ex-KLM toestellen zijn in afwachting van een nieuwe gebruiker tijdelijk geparkeerd in Woensdrecht.
Van onze redactie
De PH-BDA arriveerde op 15 oktober 1986 op Schiphol rechtstreeks vanuit de Boeing-fabriek in Seattle en maakte op 3 november de eerste commerciële vlucht, meldt KLM-bedrijfsorgaan Wolkenridder Actueel. In de dienstjaren voor KLM maakte de PH-BDA bijna 40.000 starts en landingen en 50.000 vlieguren.
Overigens ging de afleveringsceremonie van het vliegtuig in Seattle destijds gepaard met een feest: toevalligerwijs was de Willem Barentsz ook het vijfduizendste straalverkeersvliegtuig dat door Boeing werd afgeleverd.
KLM is bezig de Europa-vloot te moderniseren. De Boeing 737-300’s en 737-400’s, de zogenaamde Classic 737’s, worden hierbij vervangen door Next Generation 737’s, ofwel 737-700’s en 737-800’s. Het aantal 737-700's en -800's in de vloot is inmiddels opgelopen tot dertig.
Veel Classic 737’s hebben de vloot al verlaten; sommige exemplaren vliegen inmiddels in dienst van nieuwe eigenaars. Enkele ex-KLM toestellen zijn in afwachting van een nieuwe gebruiker tijdelijk geparkeerd in Woensdrecht.
Van onze redactie