NOORDWIJK - Air Canada wil graag terugkeren naar Schiphol. De luchtvaartmaatschappij kampt echter met een tekort aan vliegtuigen door de vertraagde aflevering van bij Boeing bestelde 787’s. De eerste Dreamliners arriveren pas op zijn vroegst eind 2013 in Canada. Het bedrijf overweegt om extra vliegcapaciteit aan te trekken door vliegtuigen voor een korte periode te leasen.
"De 787 is een uitstekend vliegtuig om de vluchten naar Amsterdam weer te hervatten", aldus Joost Hasperhoven, Benelux-manager van Air Canada, tegenover Zakenreisnieuws.nl. "Nederland is voor Air Canada de vierde Europese markt en we zouden graag weer directe vluchten naar Canada beginnen."
Passagiers kunnen nu met Air Canada naar Canada reizen via Frankfurt, de thuisbasis van partnermaatschappij Lufthansa. Ook vliegt Air Canada vanaf Brussels Airport. KLM maakte de afgelopen jaren dankbaar gebruik van de afwezigheid van Air Canada en versterkte haar positie op dit deel van de transatlantische markt.
Air Canada voerde tot het najaar van 2006 in de zomerdienstregeling vluchten uit naar Amsterdam met Boeing 767-200’s. "Het nadeel op deze route is dat er in de zomer veel meer vraag is dan in de winter. Probeer maar eens een heel jaar door te vliegen, dat valt niet mee", aldus Hasperhoven.
Dreamliner
De Boeing 767-200’s waarmee Air Canada naar Nederland vloog, hebben de vloot in 2008 verlaten. Het bedrijf introduceerde de afgelopen jaren verschillende nieuwe vliegtuigtypes, zoals de Boeing 777-300ER. Bij Boeing staat een bestelling open voor 37 Boeing 787-8’s, plus een optie op nog dertien toestellen. De Dreamliners moeten de 767-300ER’s vervangen en de benodigde extra capaciteit bieden. Toen Air Canada in 2005 de eerste bestelling voor de 787 plaatste, rekende het bedrijf op de komst van het toestel in 2010.
Air Canada zal vermoedelijk de lease van de 767’s verlengen om de periode tot de levering van de 787’s te overbruggen. “We willen alleen niet wachten tot eind 2013 met het openen van nieuwe routes. De meest voor de hand liggende optie is het aangaan van leaseovereenkomsten voor de korte termijn”, aldus Hasperhoven.
Of het aantrekken van extra vliegtuigen al voor de komst van de 787 tot de terugkeer van Air Canada naar Nederland leidt, kan Hasperhoven niet zeggen. “Bij die overweging spelen meer zaken mee dan alleen de beschikbare capaciteit.”
Van onze redactie