VERGIATE - De Bell/Agusta BA609 tiltrotor gaat sinds kort door het leven als AW609. Dat komt doordat de Amerikaanse helikopterbouwer Bell niet langer actief deelneemt aan de daadwerkelijke bouw van het toestel. Wel blijft Bell via de Bell Agusta Aerospace Company (BAAC) betrokken bij het ontwerp en de certificatie van het toestel.
De bijzondere BA609 stijgt verticaal op, maar kan vervolgens door het kantelen van de motoren ook in horizontale richting vliegen. In de tiltrotor is ruimte voor zes tot negen passagiers. Het toestel kan een topsnelheid van ruim vijfhonderd kilometer per uur halen, waarmee het sneller is dan huidige vervoersmiddelen die verticaal opstijgen en voor burgergebruik worden ingezet. De AW609 kan 1300 kilometer overbruggen. Met extra tanks loopt de actieradius op tot 1800 kilometer.
Bell en AgustaWestland (AW) werken al sinds 2003 aan het civiele tiltrotorconcept, maar Bell gaf eind 2010 aan zich grotendeels terug te willen trekken uit het project. Van de vier voor certificatie benodigde prototypes vliegen er inmiddels twee, waarvan een in het Amerikaanse Arlington. Het tweede prototype bevindt zich in Italië. De twee nog te bouwen prototypes zullen door AW in Cascina Costa worden gebouwd, waar ook het ontwikkelingsteam zal worden gehuisvest.
Er zijn meer dan tachtig BA609's besteld, maar Agusta hoopt ook op een order van veertig tot vijftig toestellen van de Italiaanse overheid voor onder meer een SAR-variant (Search and Rescue). De tiltrotor is volgens de fabrikant uitstekend geschikt voor reddingsmissies op meer dan vijfhonderd kilometer uit de kust. Door de snelheid en het bereik van het toestel kan de AW609 vergeleken met een gewone helikopter in de helft van de benodigde tijd ter plaatse zijn. In SAR-uitvoering kunnen er tot zes geredden mee.
De wereldwijde afzetmarkt wordt geschat op vijfhonderd toestellen. WA hangt een prijskaartje van 29 miljoen dollar aan de WA609. De tiltrotor moet in 2015 gecertificeerd moet zijn.
Van onze redactie