SCHIPHOL - De uitbreidingswerkzaamheden die Schiphol voor de komende jaren heeft voorzien, moeten leiden tot een toekomstige capaciteit van 75 miljoen passagiers per jaar. Nu kan de luchthaven ongeveer 50 miljoen reizigers per jaar aan. Schiphol hoopt een deel van het werk in 2015 te kunnen afronden. Een struikelblok is er wel: op de plek waar Schiphol wil groeien staat de vrachtterminal van KLM Cargo.
Het startsignaal van de werkzaamheden zal niet eerder dan eind 2012 worden gegeven, laat operationeel directeur Ad Rutten aan Luchtvaartnieuws.nl weten. Eind van dit jaar hoopt Schiphol de plannen in hoofdlijnen te hebben uitgewerkt. Hoewel er volgens Rutten nog niets vast staat, is de luchthaven geneigd de huidige terminal aan de zuidkant in zuidwestelijke richting door te trekken. Daar verrijst in dat geval een nieuwe pier: de A-pier, eventueel met een vertakking voor extra gates. Op de beoogde plek staan nu gebouwen van KLM Cargo en KLM Catering.
Gesprekken met KLM over de verplaatsing van de vrachthal zijn in volle gang, zegt Rutten. “We hebben het dan over termijn van de mogelijke verhuizing, de kosten en wie waarvoor verantwoordelijk is. In de komende maanden moet meer duidelijkheid komen.”
Schiphol ziet KLM Cargo bij voorkeur verhuizen naar de overkant van de Kaagbaan, waar ook onder andere de vrachtvliegtuigen van KLM-dochter Martinair gelost en geladen worden. Volgens Rutten is KLM op de lange termijn gebaat bij vertrek naar Schiphol-Zuidoost. “Om de verwachte groei van het vliegverkeer op te vangen zijn er meer gates nodig. We breiden met name uit voor KLM.”
Lelystad Airport
Als Schiphol de wind in de rug heeft, kan de nieuwe A-pier in 2015 klaar zijn, verwacht de Schiphol-directeur. In dat jaar zou ook Lelystad Airport een deel van het vliegverkeer van Schiphol moeten kunnen overnemen, meent Rutten. “Lelystad Airport kan als strategische reserve voor Schiphol dienen, vooral als het gaat om toeristisch verkeer.” Om daadwerkelijk van het vliegveld gebruik te kunnen maken, moeten de komende jaren nog wel de nodige hordes worden genomen. Daarbij gaat het volgens Rutten niet alleen om het realiseren van baanverlenging en luchtverkeersleiding. “Het luchtruim rond Lelystad Airport moet veel opener. Er zijn teveel beperkingen, vliegtuigen komen bijvoorbeeld in het vaarwater terecht van toestellen die van en naar Schiphol vliegen.”
Naast het nemen van de praktische hordes moeten ook luchtvaartmaatschappijen nog worden overtuigd, zegt Rutten. “Wij kunnen niemand dwingen om naar Lelystad te vliegen. Dat moet in goed overleg. Een manier om dat te doen is om het vliegen op Lelystad voor luchtvaartmaatschappijen financieel aantrekkelijk te maken. Dat geldt natuurlijk ook voor Eindhoven Airport, waar de groei van de luchtvaart nu al voor een deel wordt ondergebracht.”
Piekuren
Schiphol hoopte eind 2010 luchtvaartmaatschappijen te kunnen verleiden om de drukke piekuren te mijden. Wie wilde overstappen naar een rustiger moment op de dag, kon op korting rekenen. Op die manier zou het vliegverkeer beter over de dag worden gespreid. Maar het voordeel op daluren is alweer passé, laat Rutten weten. “We hebben dit jaar besloten hiermee te stoppen, omdat er geen vraag naar was. Luchtvaartmaatschappijen zijn duidelijk erg gehecht aan strategische aankomst- en vertrektijden. De nieuwe aanpak trok ze niet over de streep.”
De premie die Schiphol uitkeert aan maatschappijen die nieuwe routes openen bestaat nog wel, zegt Rutten. Dat beloningssysteem is volgens de luchthavendirecteur niet veel meer dan een stimulans. “Uiteindelijk bepaalt de markt of een nieuwe route levensvatbaar is.” Hoewel Schiphol het aantal bestemmingen elk jaar ziet toenemen, zijn er volgens Rutten nog voldoende uitbreidingen mogelijk. “We zouden graag nieuwe routes zien naar Oost-Europa, India, Zuid-Amerika en Indochina (Vietnam, Cambodja en Laos, red). In die regio’s blijven we ten opzichte van onze concurrenten achter.”
De meeste verwachting die Schiphol rond de gewenste bestemmingen heeft zijn gericht op KLM en de SkyTeam-alliantie van KLM. Eind oktober opende KLM nieuwe lijndiensten naar onder meer Rio de Janeiro en Buenos Aires, waarmee een deel van Schiphol’s wensen al werd vervuld.
Door Steven van den Berg