Skytrax: nieuwe dunnere stoelen geven evenveel beenruimte

26 oktober 2013 - 15:21

LONDEN - Fabrikanten van vliegtuiginterieurs hebben een nieuwe stoel voor de economy class ontwikkeld: de 'slimline seat'. De rugleuning is dunner, waardoor in de lengte van een vliegtuig, bij voorbeeld een Airbus A320 of een Boeing 737-800, een extra rij stoelen past. Volgens sommige consumentenorganisaties betekent dit minder beenruimte voor passagiers. Skytrax, een Britse consultancy die airlines op consumentenniveau met elkaar vergelijkt, zegt daarentegen dat het geen verschil maakt.

Als de stoelen dichter op elkaar staan zou het zitcomfort in 'cattle class' minder kunnen worden door de geringere ‘pitch’: de afstand tussen twee stoelen. De pitch wordt in de industrie gemeten in inches (2,54 centimeter) en kan in economy variëren van 29 tot 33 inch (73-83 centimeter). Slimline stoelen zijn een inch dunner dan de gangbare stoelen. Met dertig rijen of meer van zes stoelen naast elkaar in een A320 of Boeing 737-800 betekent dit dat als alle stoelen een stukje opschuiven er precies een extra rij van zes stoelen in past.

Rugzijde
Skytrax rekent op zijn website voor dat een stoel die een inch dunner is aan de rugzijde betekent dat er voor de passagier niets verandert. Bij het opschuiven komen de stoelframes wel dichter bij elkaar, maar door de dunnere stoelzitting blijft de afstand voor de passagier ten opzichte van de stoel vóór hem/haar ongeveer hetzelfde.

Dit wil niet zeggen dat het zitcomfórt ook hetzelfde is. Want een dunnere stoel komt neer op minder 'padding' en daardoor kan de stoel wel harder aanvoelen. Bij enkele Amerikaanse maatschappijen waar de nieuwe stoelen zijn geplaatst hebben passagiers hier al over geklaagd.

Twee voordelen
Voor luchtvaartmaatschappijen heeft de nieuwe stoel twee grote voordelen. De capaciteit kan omhoog met hetzelfde toestel. Voorbeeld: in een Airbus A320 met alleen economy class is nu plaats voor 180 stoelen. Met de dunnere stoel komen er zes bij, dat is een extra capaciteit van drie procent.

Het andere voordeel is dat de nieuwe stoel ongeveer drie kilo lichter is dan zijn voorganger. Zelfs met een extra rij van zes is het totale gewicht aan stoelen lager dan voorheen en daarmee wordt dus op brandstofkosten bespaard.

De Amerikaanse prijsvechter Southwest Airlines, die bezig is om de slimline stoelen te installeren rekent op een kostenbesparing van tien miljoen dollar per jaar dankzij het geringere ‘take off weight’. Daar komen de inkomsten voor de extra stoelen - mits ze worden gevuld - nog bij.

Widebodies
Een heel ander verhaal is de ontwikkeling van stoelen in widebodies, waar de tendens is om meer stoelen naast elkaar te plaatsen. De Boeing 777, een van de best verkochte grote vliegtuigen voor de lange afstand, werd door de fabrikant oorspronkelijk op de markt gezet met negen stoelen op een rij in economy class - drie keer drie stoelen gescheiden door twee gangpaden.

Maar Boeing zegt dat zeventig procent van zijn klanten nu een 'Triple 7' bestelt met een economy class waarin ‘ten abreast’ staan. Dit vertaalt zich in ongeveer vijftig stoelen meer per toestel. Meer stoelen naast elkaar kan alleen als de stoelen iets smaller worden gemaakt. Ook de gangpaden zijn minder breed.

Bij KLM is die ontwikkeling goed te zijn. De eerst in dienst genomen Boeing 777-200ER’s hebben nog ‘nine abreast’; in de later aangeschafte Boeing 777-300ER’s is er per rij een stoel bij geplaatst. Beide rompen zijn even wijd, namelijk 6,20 meter.

Van onze redactie




Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen