Bangkok Air: Phuket - Bangkok, 5 december 2010

5 december 2010
Op zondag 5 december 2010 vlieg ik van HKT (Phuket) naar BKK (Bangkok) met vluchtnummer PG 272 van Bangkok Air. De vlucht stijgt zoals voorzien op om 10u20 en landt op Suvarnabumi Airport om 11u45. Dagelijks wordt er op deze bestemming zes maal gevlogen.

Ik heb dit ticket begin september online aangekocht voor 2650 Thaise Bat. Dat komt neer op ongeveer 68 euro. Dit ticket komt duurder uit dan bij bijvoorbeeld Air Asia. Normaal kan je deze route vliegen voor 50 euro of minder. Begin 2010 ben ik met Bangkok Air van BKK naar USM (Koh Samui, Thailand) gevlogen. Toen had ik een uitstekende vlucht, dus ik verwacht dat deze vlucht aan mijn verwachtingen zal voldoen.

Ik check voor de eerste maal online in. In enkele eenvoudige stappen ben ik in geen tijd ingecheckt. Ik kan mijn favoriete stoel kiezen, 12C. Deze bevindt zich aan de nooduitgang en biedt extra beenruimte. De boardingpas wordt me via mail opgestuurd en print hem uit in het hotel.

Eens aangekomen in de luchthaven staan er geen wachtenden voor mij wanneer ik naar de bagage drop off counter ga. Ik krijg een nieuwe boardingpas van de check in agent. Mijn carry on luggage weegt 8,2 kilo. Ik mag maar 5 kilo mee in de cabin nemen, maar dit vormt geen enkel probleem. Checked luggage mag voor deze vlucht 17 kilo wegen.

Het boarden verloopt prima. De preboarding announcement is duidelijk en in verstaanbaar Engels. Het vliegtuig, een Airbus A320 die plaats biedt een 162 passagiers, vertrekt vanaf een buspositie. In dit geval gebruikt Bangkok Air geen bepaalde boarding procedure. Een korte busrit brengt me naar de Airbus die in verschillende kleuren is gespoten.

Eens in het vliegtuig verschijnen de overhead tv screens voor de veiligheidsinstructie. De piloot geeft informatie door in perfect verstaanbaar Engels. Aan het begin van de vlucht kan je via de schermen volgen waar het vliegtuig zich bevindt. Ook geeft het de basisinformatie zoals tijd, afstand en hoogte weer. Ook spelen ze tijdens de vlucht korte, grappige filmpjes in de stijl van America’s Most Funny Video’s af.

Ik krijg een kaas hespcroissant met enkele groentjes als snack. Ze bieden hem aan door te zeggen dat het een sandwich is, maar het woord croissant zou in dit geval wel mogen. Ik heb keuze tussen vier drankjes. Ik neem koffie en water. De klassieke refreshing towel zit ook in het pakket.

Bangkok Air omschrijft zichzelf als Asia’s Boutique Airline. Wat ik eruit afleid, houdt het in dat ze vliegtuigen gebruiken die aan de buitenkant bespoten zijn met tekeningen in verschillende kleuren? Het interieur oogt fris, de stoel zit comfortabel. De overhead lockers zijn van een oudere generatie.

De ontscheping gebeurt vlot doordat zowel de deur aan de voor- en achterkant worden gebruikt. De busrit naar de terminal duurt lang. Maar in mijn geval vind ik dat niet erg. Op deze manier kan je een blik werpen op de andere vliegtuigen. En de bus zet je meestal redelijk dicht bij de bagage claim af, waardoor meestal een lange wandeling niet hoeft. Langs de andere kant moet je voor deze vlucht, domestic, niet langs de douane passeren waardoor je wel moet wachten aan de band voor de bagage.

Het enige puntje van kritiek is dat ik ben bediend door een man die ongeschoren was. Op zich geen probleem, maar een verzorgd voorkomen is in de deze sector toch een must. Dit was een uitstekende vlucht. Maar voor dit traject kan je net zo goed low cost carrier Air Asia kiezen. Je betaalt iets minder, de service en kwaliteit liggen lager, maar voor een korte vlucht als deze is dat verschil verwaarloosbaar klein. Ik heb voor dit ticket gekozen omdat ik met Air Asia een aansluitende vlucht heb naar Phnom Phen (Cambodja).

Deze vlucht krijgt een 7/10.

Nils Hertogs

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019