Cathay Pacific: Amsterdam - Hongkong, 28 januari 2011

18 februari 2011

Met z'n tweeën kwamen we op Schiphol aan en werden in vertrekhal 3 ontvangen door de vertegenwoordigers van Cathay. De check-in hosts hadden een mooie traditionele outfit aan, wat het eerste Chinese gevoel deed broeien. Vervolgens liepen we langs de checkpoints naar onze gate G7. Dit is een zeer mooie gate. De indeling, stoelen en kleuren geven het huiselijke gevoel, gevoel van ruimte.

Ons vliegtuig B-HUF (Boeing 747-400) stond er al, die was 's ochtends op tijd gearriveerd. Het enige nadeel en tevens bottleneck was de houding van het gehele personeel op de gate in combinatie met de bodyscanner. Overigens is er aangetoond dat er nog steeds beelden bewaard blijven...

Na een korte Air Traffic Control delay werden we achteruit gepushed en taxieden wij naar 36C. Deze baan is kort rijden vanaf de G-pier. Na het opstijgen vlogen we nog rechtuit en draaiden boven de Amsterdamse haven richting het oosten.

Wij zaten op de vleugel en dankzij het weer hadden wij een mooi uitzicht. Kort na take off, was het tijd voor de eerste versnaperingen. Dit is altijd het zelfde heb ik gemerkt in vergelijking met andere airlines die ik gevlogen heb. Het enige verschil is wel, het Carlsberg-bier wat als gangbaar wordt gecaterd. Dit bier is blijkbaar populair in Hong Kong dus ook zo aan boord van Cathay.

Net voorbij de grens van oost Polen begint de zon te verdwijnen en wordt het avondmaal geserveerd. Keuze is hier wederom Europees/Chinees. Halverwege de vlucht(10h47) kreeg ik trek en liep naar het tussenstuk waar een keuken is en daar was in tegenstelling tot KLM of Turkish Airlines een ruim aanbod van fruit, zoet en zout, en fris klaar gezet. Je hebt ook de mogelijkheid een noodlesoep te bestellen.

Na verloop van vlucht wordt het tijd de klok aan te passen en kort na het enteren van het Chinese luchtruim maken wij een 45 graden afslag richting het zuiden. Kort daarop volgend, zo'n twee uur voor landing worden er noodles,rijst of een omelet aangeboden met yoghurt, sapjes, thee en koffie, etc. We landden mooi op tijd na een zeer indrukwekkende aanvliegroute langs de vele eilanden die Hongkong bezit.

Wij hebben de Chinese cabin crew aan boord beleefd als vriendelijk, behulpzaam en toegewijd. Ze staan altijd (snel) klaar om hulp te bieden. Het lijkt alsof zij efficiënter te werk gaan, van het aanleveren van de warme maaltijden tot het opruimen van al het afval dat dit produceert.

Het boord-entertainment is meer dan voldoende. Bekijk hun demo om te weten wat ik bedoel. De kuipstoelen zijn wat mij betreft comfortabel, ik vreesde dat de stoelindeling krapper zou zijn maar ik heb daar niks van opgemerkt. De rugleuning met recline voor je die ergenissen opwekt heb je hier niet!

We hadden een Engelse Captain, zijn toon en manier van overdracht van zijn boodschappen waren goed te horen, gearticuleerd, vlot en vrolijk. Ik merk bij KLM een toon van desinteresse en afstandelijkheid en bij en Turkish Airlines versta je het helemaal niet en slecht te horen.

Ik zou zonder twijfel nog eens met Cathay vliegen; prijs, kwaliteit en aankomst/vertrektijden zijn zeer aantrekkelijk.

Cijfer overall Cathay Pacific: 9

F.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen