Emirates: Parijs Charles de Gaulle - Singapore, 13 februari 2011

28 februari 2011

Doel van onze trip was een werkbezoek aan Dubai en het bijwonen van een concert in Singapore. Aangezien we ook graag eens met een Airbus A380 wilden vliegen hebben we (bewust) een Emirates-ticket vanaf Parijs CDG geboekt:

Datum Vlucht Type
--------------------------------------
13-FEB-2011 EK074 CDG-DXB A380-800
14-FEB-2011 EK432 DXB-SIN B777-300ER
17-FEB-2011 EK433 SIN-DXB B777-300ER
20-FEB-2011 EK073 DXB-CDG A380-800

Aangekomen bij Terminal 2C op CDG viel ons direct op dat deze terminal er vrij onverzorgd uitzag. Tevens hadden we de indruk dat deze terminal totaal niet berekend is op het aantal passagiers dat met vliegtuigen zoals de A380 vertrekt.

Terwijl we bij de gate aan het wachten waren, landde de inbound vlucht van onze Emirates A380 (EK073) direct voor onze ogen. Het is een fantastisch gezicht om de A380 te zien landen en ook de aankomst bij onze gate was zeer indrukwekkend.

Met een lichte vertraging werd begonnen met het boarden. Emirates doet dit per zone. Helaas werd deze procedure door veel mensen compleet genegeerd, zodat het één grote run richting gate werd. Verrassend genoeg waren alle mensen toch vrij snel aan boord zodat we met een vertraging van maar 15 minuten konden vertrekken. Het toestel zat helemaal vol.

We hadden stoelnummers 53A+B. De stoelverdeling in de economy class van de A380 is 3-4-3. Helaas hebben we niet de mogelijk gekregen om het bovendek te bekijken. Hier zijn de First class suites, de business class, een douche, een bar en een lounge. Het bovendek is met 1 trap voor en 1 trap achter in het toestel te bereiken.

De economy class stoelen zijn zeer comfortabel en kunnen door het sliding systeem vrij ver naar achteren worden gezet. Het inflight entertainment systeem (ICE) is zeer uitgebreid.Er is keuze uit 1200 on-demand kanalen, waaronder films, spelletjes, vluchtinformatie en camera views van onder het vliegtuig, vanuit de cockpit en vanaf de staart van het toestel. Elke stoel heeft een eigen stroomvoorziening voor een laptop.

Het taxiën naar de startbaan verliep voorspoedig en is leuk om dit op je schermpje te zien via de camera view vanuit de staart. We gingen er eens goed voor zitten. Zo'n gigantisch groot toestel moet toch wel wat geweld opleveren bij de start, maar dat was dus absoluut niet het geval. Nagenoeg geruisloos maakte de A380 vaart en ging vervolgens heel soepel de lucht in.

De crew van Emirates is zeer internationaal. Een bonte verzameling uit veel verschillende landen. Hoewel hierdoor in veel verschillende talen gecommuniceerd kon worden leek de crew niet echt als een team te opereren. De maaltijden aan boord waren goed verzorgd. Niets bijzonders, maar wel smakelijk.

Door het Mood Lighting system in onder andere de A380 zouden de passagiers meer uitgerust op de plaats van bestemming aan moeten komen. Of dit ook daadwerkelijk zo is kan ik niet echt beoordelen, maar het ziet er wel leuk en sfeervol uit. Door de LED-lampjes in het plafond kun je in de avond of nacht een soort sterrenhemel zien.

Door de sterke straalstroom was de vertraging snel goedgemaakt en lagen we zelfs voor op het tijdschema. Helaas was er bij Dubai een opstopping van vliegtuigen, zodat we nog enige tijd in een wachtlus moesten blijven rondcirkelen. Na een even geruisloze landing werd het toestel iets na middernacht vrij vlot aan de gate geparkeerd.

In de vrij groots opgezette terminal 3 in Dubai was het bijzonder druk. Doordat Emirates Dubai vooral ook als hub gebruikt, komen heel veel vluchten rond dezelfde tijd aan en gaan een paar uur later rond dezelfde tijd weer weg. Het is dan ook bijna onvermijdelijk dat de boel zo nu en dan eens vastloopt.

Dit probleem werd ook nog eens duidelijk benadrukt toen we om 03.00 uur op het punt stonden met onze B777-300ER naar Singapore te vertrekken. Door een volledige opstopping moesten we nog een uur aan de grond (en in het vliegtuig) blijven alvorens we groen licht kregen om het luchtruim te kiezen. Overigens zal dit wel gaan verbeteren als het nieuwe vliegveld in gebruik wordt genomen. Dit is ook zeker nodig als in de toekomst alle 90 A380's en 102 B777-300ER's afgeleverd zullen zijn!

Het was overigens bij de start van onze B777-300ER even wennen aan het kabaal van de motoren, vooral bij het opstarten. Hoewel we in beide vliegtuigtypen net voor de vleugels zaten, was de A380 toch beduidend stiller. Ook de economy class stoelen (18J+K) waren minder comfortabel en smaller. De B777-300ER heeft een iets minder uitgebreid ICE Inflight Entertainment system maar heeft wel het Mood Lighting system.

De vlucht naar Singapore verliep voorspoedig. Ook tijdens deze vlucht werd een deel van de vertraging goedgemaakt, zodat we met half uur vertraging op Singapore Changi konden landen. Aankomst op Changi was in Terminal 1, die op dat moment in de steigers stond vanwege verbouwingen.

Al met al hebben we de vluchten met Emirates als zeer plezierig en comfortabel ervaren en geven Emirates hiervoor een dikke 8!

R. Slaa

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019