Jet Airways: Brussel - Toronto, 15 maart 2013

2 april 2013

Jet Airways, Indianen uit India!

Na gekozen te hebben voor Jet Airways i.v.m. de aankomst tijd in Toronto (Pearson Lester Intl.) welke in mijn voordeel was t.o.v. Air Canada en United werd mij al duidelijk gemaakt door een Canadese medepassagier dat ik beter voor Air Canada had kunnen kiezen. Wel, Jet Airways vliegt met een aantal nieuwe (2012!) Airbus A330-300's op de Noord Amerikaanse lijnen vanaf Brussel. Geen muf en stinkend toestel dus, het boarden welke al ruim een uur voor vertrek begon verliep goed, toch is op tijd vertrekken  voor deze gasten lastig. Dit had vooral te maken met de slechte organisatie rondom het laden van de containers en bagage.

De vlucht verliep rustig, via Sept Iles, Montreal, zo naar Toronto. Daar werden we in de wacht gezet, en redelijk grof werd er gedraaid, tot de laatste draai over lake Ontario, vanaf daar werd de landing ingezet naar baan 05-23. Na wat luchtzakken werd de landing doorgezet, niet één, niet twéé, maar drie keer kwamen we los van de baan, om vervolgens de complete touchdown te maken. Door de snel verminderde baanlengte werd er vol vermogen geremd. Echt een cowboy actie! Personeel was wel vriendelijk, maar het accent maakte hun Engels toch wel moeilijk verstaanbaar.

Zaterdag 23-03, op weg terug werd het boarden net zo op tijd gestart als in Brussel, echter de containers pasten niet! Een stel kids waren de containers aan het plaatsen, met alle lawaai en gelach van dien! Uiteindelijk vertrokken we met 40 minuten vertraging vanuit Toronto naar Brussel. Na een rustige start vanaf baan 33R werd er een mooie left hand turn gemaakt over lake Ontario, het gevolg een prachtig uitzicht over de inmiddels verlichte GTA (greater Toronto area)! Na koers gezet te hebben richting Boston werd vervolgens overgestoken richting het Europese vasteland. De vlucht verliep goed. Met het eten was niets mis, maar het was wel spicy en pittig. Daar moet je van houden!

Koffie en thee zoals gebruikelijk, bagger! Vlak voor Brussel, de daling was al ingezet, werd er mede gedeeld dat de baan was gesloten i.v.m. het ruimen van sneeuw! Na een twintig minuten in de wacht kon er dan eindelijk geland worden, ook hier weer de nodige turbulentie, en een tamelijke crosswind landing, de A330 stond te dansen op zijn onderstel! De totale crew leek redelijk vermoeid op de weg terug.

Achteraf gezien een gemiddelde vlucht, is KLM beter? Is Air Canada beter? Wellicht niet, dit was gewoon een totaal andere ervaring....

Rapportcijfer: 6

T. van der Luit

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen