Eindelijk was het dan zover. Ik had bij Air Berlin geboekt voor een retour vlucht Amsterdam-Berlijn (AB8023). Het hoofddoel van deze reis was niet Berlijn, maar ik wilde nu eindelijk wel eens met een Fokker 100 vliegen. Ik boekte via internet voor 25 oktober, 's morgens heen en 's middag weer terug, naar Amsterdam.
Nadat ik had ingecheckt en door de douane was ik op weg naar gate B11. Ik was redelijk op tijd dus had bij het inchecken gevraagd om een raamplaats zodat ik mooi uitzicht had om foto's en filmpjes te maken. Nadat er aan boord was gegaan vertrok de machine precies op tijd van de gate.
Wat onmiddelijk opviel was dat het geluid van de moteren nauwelijks te horen viel. Zelfs bij het opstijgen bleef dit duidelijk onder het niveau van de diverse (moderne) Boeings waar ik mee gevlogen heb. De Fokker 100, startend vanaf de kaagbaan was snel los en klom gestaag naar een hoogt van ca 30.000 voet. Het weer was bij vertrek niet erg best. Na een half uurtje begon het op te klaren en kon ik het Duitse landschap onder mij door zien glijden.
Tijdens de landing had ik ook een mooi uitzicht over Berlijn. Het meest opvallend waren de woonkazenes, die nog uit het oude Oost Berlijn stammen en de grote zendtoren midden in de stad. Even later zette de bemanning de Fokker honderd keurig aan de grond. Hij taxiede naar het platform van het vliegveld Tegel. Omdat er niet bij een gate werd aangelegd verlieten we het toestel 'ouderwets' via de de vliegtuigtrap, zodat ik mooi de gelegenheid had, om nog wat foto's te nemen van de Air Berlin Fokker 100.
Ik had nu nog ruim de tijd om de bus te nemen richting Alexanderplatz. Omdat ik mijn baording kaart al in Amsterdam had ontvangen kon ik ook wat langer blijven omdat ik niet hoefte in te checken. Na de meeste mooie dingen in Berlijn te hebben gezien weer terug naar Tegel airport. Het viel op dat er veel maatschappijen nog met Fokker 100's vliegen. Want tijdens het taxiën stonder er 4, van verschillende maatschappijen, in de wachtrij om te vertrekken.
Na een eveneens voorspoegdige vlucht landden we weer op Schiphol. Het was voor mij een bijzondere dag. Ondanks dat Fokker niet meer als planemaker bestaat, wordt er nog veel gebruik gemaakt van deze toestellen. Jammer dat de toenmalige minister van EZ besloot om de geldkraan dicht te draaien. Ik weet bijna zeker dat dit een verkeerde beslissing is geweest. Kijk maar naat het sccces van andere fabrikanten, van vliegtuigen welke in de range van 50 tot 100 stoelen vallen. Ik hoop dat Rekkof zijn plannen om de bouw van Fokker 70 en 100 nog kan verwezelijken al lijkt me de kans hierop wel heel erg klein.
D. van Duijvendijk
Nadat ik had ingecheckt en door de douane was ik op weg naar gate B11. Ik was redelijk op tijd dus had bij het inchecken gevraagd om een raamplaats zodat ik mooi uitzicht had om foto's en filmpjes te maken. Nadat er aan boord was gegaan vertrok de machine precies op tijd van de gate.
Wat onmiddelijk opviel was dat het geluid van de moteren nauwelijks te horen viel. Zelfs bij het opstijgen bleef dit duidelijk onder het niveau van de diverse (moderne) Boeings waar ik mee gevlogen heb. De Fokker 100, startend vanaf de kaagbaan was snel los en klom gestaag naar een hoogt van ca 30.000 voet. Het weer was bij vertrek niet erg best. Na een half uurtje begon het op te klaren en kon ik het Duitse landschap onder mij door zien glijden.
Tijdens de landing had ik ook een mooi uitzicht over Berlijn. Het meest opvallend waren de woonkazenes, die nog uit het oude Oost Berlijn stammen en de grote zendtoren midden in de stad. Even later zette de bemanning de Fokker honderd keurig aan de grond. Hij taxiede naar het platform van het vliegveld Tegel. Omdat er niet bij een gate werd aangelegd verlieten we het toestel 'ouderwets' via de de vliegtuigtrap, zodat ik mooi de gelegenheid had, om nog wat foto's te nemen van de Air Berlin Fokker 100.
Ik had nu nog ruim de tijd om de bus te nemen richting Alexanderplatz. Omdat ik mijn baording kaart al in Amsterdam had ontvangen kon ik ook wat langer blijven omdat ik niet hoefte in te checken. Na de meeste mooie dingen in Berlijn te hebben gezien weer terug naar Tegel airport. Het viel op dat er veel maatschappijen nog met Fokker 100's vliegen. Want tijdens het taxiën stonder er 4, van verschillende maatschappijen, in de wachtrij om te vertrekken.
Na een eveneens voorspoegdige vlucht landden we weer op Schiphol. Het was voor mij een bijzondere dag. Ondanks dat Fokker niet meer als planemaker bestaat, wordt er nog veel gebruik gemaakt van deze toestellen. Jammer dat de toenmalige minister van EZ besloot om de geldkraan dicht te draaien. Ik weet bijna zeker dat dit een verkeerde beslissing is geweest. Kijk maar naat het sccces van andere fabrikanten, van vliegtuigen welke in de range van 50 tot 100 stoelen vallen. Ik hoop dat Rekkof zijn plannen om de bouw van Fokker 70 en 100 nog kan verwezelijken al lijkt me de kans hierop wel heel erg klein.
D. van Duijvendijk