KLM: Dubai - Amsterdam, 2 januari 2008

2 januari 2008
Na een weekje vakantie in het zonnige emiraat Dubai, werd het weer tijd om naar het koude Nederland te gaan. Door onze vroege terugvlucht van 08.00 uur lokale tijd in Dubai, werden wij om 05.00 uur opgehaald voor de transfer naar de luchthaven Dubai International Airport (DXB). De chauffeur zet ons voor de juiste terminal. Eerst worden onze koffers gescreend en voorzien van een sticker met de tekst: "Baggage gescreend Dubai International Airport".

Vervolgens lopen we naar de incheckbalies. Daar wij ruim 24 uur van tevoren online hadden ingecheckt op de website van de KLM, hoeven we alleen onze bagage af te geven bij de bagage drop off balie. We hebben maar liefst in totaal 11 kilogram meer bagage dan op de heenreis. We krijgen vervolgens de echte boardingpass van de grondstewardess. De boarding time van vlucht KL430 is 07.05 uur bij gate 18 en we hebben stoelnummers 43A en 43B. De op één na laatste rij achterin het vliegtuig.

Wij hebben nog alle tijd om in de tax free winkels te shoppen. Na de incheckbalies lopen we richting departures. Eerst moeten we onze boarding pass laten zien en dan mogen wij doorlopen na de paspoortcontrole. Daar krijgen we een tweede stempel met daarop de datum dat we het emiraat verlaten. Na de paspoortcontrole moeten we als het ware kilometers lopen en twee trappen op voordat we bij de Sheikh Rashid Terminal komen. Hier zijn maar liefst 50 gates en heel veel winkels.

Het is heel erg druk op de luchthaven. We hadden ook niet anders verwacht. De prijzen zijn hier erg laag en de mensen raken kennelijk niet uitgeshopt in Dubai. We horen een paar keer dat te late passagiers worden opgeroepen, anders wordt de bagage van boord gehaald.

Om 07.00 uur lopen we naar gate 18. Hier worden onze paspoorten en instapkaarten nog een keer gecontroleerd. De Boeing 777-200 met de naam ‘Galapagos Islands’ staat al klaar. Na een halfuurtje mogen eerst de gezinnen met kinderen boarden en daarna de rijen 22 tot en met 44. Voordat we de slurf in mogen, wordt onze boarding pass nog een keer gecontroleerd.

De cabineconfiguratie in de Economy Class is 3-3-3. Elke stoel heeft zijn eigen Personal TV met inflightmenu. Je kunt kiezen uit onder andere muziek, films, informatie over bepaalde bestemmingen etc. Ik kies voor Flight Tracking. Je kunt dan onder andere zien waar we vliegen, hoe lang de vlucht nog duurt, de hoogte waarop we vliegen, de afstand naar Amsterdam en de vliegsnelheid.

Vijf minuten voor de vertrektijd heet de purser ons welkom aan boord en zij geeft tevens de vluchtinformatie door. De vluchtduur zal ongeveer 6 uur en 50 minuten bedragen ( in verband met tegenwind). Iets na 08.00 uur is de pushback en om 08.15 uur is de take-off. Het is een trage klim. We zitten aan de goede kant. We zien de Palm Jumeirah en de Burj al Arab heel duidelijk vanuit ons raampje. Bye bye, Dubai!

De afstand van DXB naar Amsterdam Airport Schiphol is ongeveer 5.200 kilometer. We vliegen over Doha, Qatar, Bahrein, Iran, Turkije, de Zwarte Zee, Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië, Duitsland over Flevoland, Marken richting Schiphol. In het begin, vooral vanaf Qatar en de Arabische Golf hebben we veel lichte turbulentie. Achterin het toestel voel je dat altijd net iets meer.

Na een uurtje wordt het ontbijt geserveerd. De KLM heeft zogenaamde Selected delights, maar smakelijk kunnen we het niet noemen. De vlucht verloopt verder snel. Boven de Oostbloklanden is het erg wit.

Een halfuur voor de landing laat de gezagvoerder eindelijk iets van zich horen. Hij heeft gedurende de vlucht niets van zich laten horen. Normaal geeft de gezagvoerder voor of vlak na de take-off praktische informatie zoals de weersomstandigheden tijdens de vlucht en de vliegduur.

We zullen om ongeveer 12.02 uur landen op Schiphol. Dat is twintig minuten voor schema. Er zijn heel wat transitpassagiers aan boord die vervolgens verder zullen vliegen naar andere bestemmingen binnen Europa, de USA en Canada. Op de Flight Tracking kunnen we lezen bij welke gate we zullen aankomen en hoe laat de vluchten voor de transitpassagiers vertrekken.

En dan de landing. Dit is zonder te overdrijven, echt de meest waardeloze landing die we tot nu toe hebben meegemaakt. Eerst naderen we schokkend de landingsbaan en vlak voor de touchdown helde het toestel eerst een stuk naar links en van links naar rechts schuddend kwamen we een beetje schuin op de baan terecht.

Bij onze aankomstgate G9 staat een toestel van Martinair die nog moet vertrekken. Wij moeten daarom ruim een kwartiertje tijdelijk parkeren op een parkeerplekje.

Het cijfer voor deze vlucht: 5.0

A. Woudenberg
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen