Onze vakantie zit er helaas weer op. We checken net als op de heenreis een dag van tevoren op internet in voor de terugreis. In Nederland kun je vanaf 30 uur voor vertrek inchecken maar op St. Maarten lukte dat pas vanaf 26 uur voor vertrek. We hadden op ons E-ticket al stoelen toegewezen gekregen op 31 H en 31 K in de Economy Class.
Echter, op www.seatguru.com wordt het advies gegeven dat je alert moet zijn voor deze stoelen omdat er geen raam aanwezig zou zijn. Daarom willen we zo snel mogelijk online inchecken om te kijken of we nog twee andere stoelen kunnen vinden. De cabineconfiguratie van de KLM geeft helaas aan dat alle stoelen bezet zijn. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er maar weinig stoelen beschikbaar zijn op het traject van SXM naar CUR omdat de meerderheid in Curaçao uitstapt. Er zit dus niks anders op dan de toegewezen stoelen te bevestigen.
Op de dag van vertrek zijn we drie uur voor de oorspronkelijke vertrektijd van 16.20 uur op Prinses Juliana Airport aanwezig .Nee toch, er staat een zeer lange wachtrij met pax die zelfs buiten staan te wachten voor vlucht KL 785 naar AMS. 's Middags vertrekken de grotere Boeings zoals US Airways, Continental Airlines, American Airlines en Air France vanaf St. Maarten en het is op dat moment dan ook zeer druk in de kleine, bedompte en benauwde incheckhal van de luchthaven. Gelukkig wordt de nieuwe terminal van de luchthaven, die binnenkort gereed is, veel groter en hopelijk ook voorzien van airconditioning.
Er zijn maar twee balies open. Eén voor de Economy Class en eén voor de World Business Class en Elite van de KLM. Rechts van ons zijn twee balies open voor de pax van Air France die naar Paris Charles de Gaulle vliegen. Op een gegeven moment worden wij en de pax die in de rij buiten staan te wachten aangesproken met de vraag of er vrijwilligers zijn die de vlucht van zondag willen nemen omdat de vlucht overboekt is. Nee, bedankt. Geen interesse! Twee jaar geleden waren we op Aruba en vorig jaar op Curaçao en toen speelde hetzelfde tafereel zich af. De vluchten naar de Nederlandse Antillen en Aruba zijn meestal overboekt vooral tijdens de schoolvakanties. Waarom doet de KLM dat toch steeds?
De pax die in de rij wachten voor Economy Class staan als het ware wortel te schieten. Er zit totaal geen schot in. Gebeurt er nog iets aan de incheckbalie? Ja, we zien wel dat een vrouw de inhoud van haar koffer op de balie legt omdat haar koffer kennelijk teveel weegt. De mensen achter ons vragen of ze in een andere rij mogen staan omdat ze reeds online hebben ingecheckt. We sluiten ons daar gelijk bij aan en zodoende mogen we in de rij van de World Business Class staan met afgunst van de pax die al heel lang in de andere rij staan te wachten
We zijn binnen twee minuten ingecheckt en hebben dan nog ruim twee uur de tijd omdat het toestel een vertraging heeft van 45 minuten. De oorspronkelijke aankomsttijd is 15.15 uur en de verwachte aankomsttijd is, zoals aangegeven op de monitoren, 16.00 uur. We hoeven ook geen extra vertrekbelasting van 30 US dollar te betalen. Dat scheelt! Er zijn maar een paar winkeltjes in de vertrekhal en verder er valt niet veel te zien.
Op de boarding pass staat dat je om 15.35 uur aanwezig moet zijn bij de gate 001. Eenmaal door de douane (we krijgen geen extra stempel in het paspoort) wordt onze handbagage gescreend en dan wordt het een kwestie van wachten en mensen kijken die met US Airways en Air France vertrekken.
Het toestel van de KLM, een Boeing 747-400, komt iets na 16.00 uur binnen. De vrijgekomen stoelen worden eerst schoongemaakt en er worden nieuwe dekens en kussentjes gelegd. De pax die reeds in het toestel zaten en in Curaçao uitstappen, moeten in het toestel blijven zitten en mogen vanwege veiligheidsredenen niet even op het vliegveld van SXM wandelen.
Om 16.50 uur mogen we boarden. We worden vervolgens met een bus naar het vliegtuig gebracht. De Boeing 747-400 draagt de naam ‘Guayaquil’. We maken buiten nog wat foto's en het toestel heeft nog de oude kleuren. Dus een dikke donkerblauwe 'balk' in plaats van een dunne donkerblauwe lijn.
Om 17.30 uur taxiën we richting de spotterplaats op het strand van Maho Beach en de Sunset Beach Bar, maken daar de draai en binnen enkele seconden stijgen we op. Vervolgens maakt het toestel een scherpe bocht en kunnen we genieten van een mooi uitzicht over Simpson Bay en de Simpson Bay Lagune. Een fantastisch uitzicht (als je aan de rechterkant van het toestel zit) ! Volgens seatguru.com zouden we geen raam hebben, maar dat hebben we gelukkig wel. Weliswaar een raam minder, maar toch.
De vlucht naar Curaçao duurt 1 uur en 15 minuten. We krijgen tijdens deze vlucht een bolletje met kaas-uienmix of met gerookte kip. We vliegen met een gemiddelde snelheid van 855 km per uur en op een hoogte van 11.600 meter naar het benedenwindse eiland. Buiten is het -51 graden Celsius. We kunnen tijdens de vlucht genieten van de ondergaande zon.
De purser deelt mede dat de pax die doorvliegen naar AMS op CUR mogen uitstappen op de luchthaven Hato, maar dan moeten we wel 2 US dollar betalen en wordt de handbagage weer gescreend. We hebben geen interesse om uit te stappen. We kennen de luchthaven van Curaçao nu wel. De stop op CUR duurt 1,5 uur. Een team van schoonmakers maakt het toestel schoon en er komt een nieuwe crew aan boord.
Om circa 20.00 uur komen de nieuwe pax aan boord. Wat een bagage neemt men mee in de cabine. Tassen en (grote) trolleys met kilo's vol die boven je hoofd in de bakken worden gepropt. Er wordt kennelijk geen handbagage meer gewogen en geen eisen meer gesteld aan het aantal stuks handbagage per pax? Stel nou dat als de bagagebakken tijdens zware turbulentie opengaan en er valt zo'n zware trolley op je hoofd??? Tja....Echt, voor de veiligheid is het verstandig dat het grondpersoneel wel streng controleert op de handbagage! Om 20.30 uur zijn we gereed voor vertrek. Het taxiën duurt heel erg lang en een zeer trage klim volgt.
De afstand van Curaçao naar Amsterdam is 7841 kilometer en de vlucht zal ongeveer 8 uur en 3 minuten duren. Zo'n 100 km ten zuidoosten van St. Maarten krijgen we informatie met vluchtgegevens van de gezagvoerder. We krijgen vervolgens nog een zakje met zoutjes, rijst met kip en sperziebonen en appelkruimeltaart. We zijn echt te moe om nog naar de film ‘Prime’ met Meryl Streep te kijken. Daarna moeten de luikjes dicht en gaan de lichten uit zodat de pax kunnen rusten. We hebben af en toe wat turbulentie en 1 keer gaat het lampje fasten-your-seatbelts aan.
Bij Lands End (Groot-Brittannië) komt de gezagvoerder weer met een praatje over het weer in AMS (21° C) en dat we op de Polderbaan zullen landen. Vanaf de Polderbaan is het ongeveer een kwartiertje taxiën naar gate E 24. Daarna krijgen we het programma ‘Destination Holland’ te zien en om 10.57 uur landen we dan eindelijk op Amsterdam Airport Schiphol.
In de slurf staan dit keer geen speurhonden maar daarachter staat er al een zeer lange rij want (bijna) iedereen krijgt weer de onnodige (wantrouwige) vragen op zich afgevuurd zoals; ‘waar komt u vandaan?’, ‘wat was uw doel van de reis?’, ‘wanneer heeft u uw reis geboekt?’. Vervolgens moeten we ook nog eens verantwoording afleggen dat we een pakketreis hebben geboekt, dus vlucht en hotel op St. Maarten. We zetten ons verstand maar even op nul...Vervolgens moeten de dames en heren in een aparte rij staan, mocht men je eventueel willen fouilleren. De handbagage wordt weer gescreend. Vervolgens wandelen we naar de Koninklijke Marechaussee. Er wordt langdurig naar de pasfoto gekeken en gecontroleerd of jij die persoon die in het paspoort staat ook wel bent!
Dan volgt er weer een lange wandeling naar de bagageband nummer 19. We moeten lang wachten voordat de koffers op de bagagebelt verschijnen. Dan worden de koffers en de handbagage weer gescreend en wordt er gevraagd of je iets hebt aan te geven. Nee dus. Dan lopen we naar de ‘Nothing to declare’ deur en kunnen dan doorlopen omdat er al andere pax worden gecontroleerd. Eindelijk, we kunnen na een lange reis van ruim 12 uur naar huis. Het was een leuke vakantie op ‘The Friendly Island’ en we hebben genoten van het carnaval op St. Maarten!
Het cijfer voor deze vlucht: 6.0
A.D.N. Woudenberg
Echter, op www.seatguru.com wordt het advies gegeven dat je alert moet zijn voor deze stoelen omdat er geen raam aanwezig zou zijn. Daarom willen we zo snel mogelijk online inchecken om te kijken of we nog twee andere stoelen kunnen vinden. De cabineconfiguratie van de KLM geeft helaas aan dat alle stoelen bezet zijn. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er maar weinig stoelen beschikbaar zijn op het traject van SXM naar CUR omdat de meerderheid in Curaçao uitstapt. Er zit dus niks anders op dan de toegewezen stoelen te bevestigen.
Op de dag van vertrek zijn we drie uur voor de oorspronkelijke vertrektijd van 16.20 uur op Prinses Juliana Airport aanwezig .Nee toch, er staat een zeer lange wachtrij met pax die zelfs buiten staan te wachten voor vlucht KL 785 naar AMS. 's Middags vertrekken de grotere Boeings zoals US Airways, Continental Airlines, American Airlines en Air France vanaf St. Maarten en het is op dat moment dan ook zeer druk in de kleine, bedompte en benauwde incheckhal van de luchthaven. Gelukkig wordt de nieuwe terminal van de luchthaven, die binnenkort gereed is, veel groter en hopelijk ook voorzien van airconditioning.
Er zijn maar twee balies open. Eén voor de Economy Class en eén voor de World Business Class en Elite van de KLM. Rechts van ons zijn twee balies open voor de pax van Air France die naar Paris Charles de Gaulle vliegen. Op een gegeven moment worden wij en de pax die in de rij buiten staan te wachten aangesproken met de vraag of er vrijwilligers zijn die de vlucht van zondag willen nemen omdat de vlucht overboekt is. Nee, bedankt. Geen interesse! Twee jaar geleden waren we op Aruba en vorig jaar op Curaçao en toen speelde hetzelfde tafereel zich af. De vluchten naar de Nederlandse Antillen en Aruba zijn meestal overboekt vooral tijdens de schoolvakanties. Waarom doet de KLM dat toch steeds?
De pax die in de rij wachten voor Economy Class staan als het ware wortel te schieten. Er zit totaal geen schot in. Gebeurt er nog iets aan de incheckbalie? Ja, we zien wel dat een vrouw de inhoud van haar koffer op de balie legt omdat haar koffer kennelijk teveel weegt. De mensen achter ons vragen of ze in een andere rij mogen staan omdat ze reeds online hebben ingecheckt. We sluiten ons daar gelijk bij aan en zodoende mogen we in de rij van de World Business Class staan met afgunst van de pax die al heel lang in de andere rij staan te wachten
We zijn binnen twee minuten ingecheckt en hebben dan nog ruim twee uur de tijd omdat het toestel een vertraging heeft van 45 minuten. De oorspronkelijke aankomsttijd is 15.15 uur en de verwachte aankomsttijd is, zoals aangegeven op de monitoren, 16.00 uur. We hoeven ook geen extra vertrekbelasting van 30 US dollar te betalen. Dat scheelt! Er zijn maar een paar winkeltjes in de vertrekhal en verder er valt niet veel te zien.
Op de boarding pass staat dat je om 15.35 uur aanwezig moet zijn bij de gate 001. Eenmaal door de douane (we krijgen geen extra stempel in het paspoort) wordt onze handbagage gescreend en dan wordt het een kwestie van wachten en mensen kijken die met US Airways en Air France vertrekken.
Het toestel van de KLM, een Boeing 747-400, komt iets na 16.00 uur binnen. De vrijgekomen stoelen worden eerst schoongemaakt en er worden nieuwe dekens en kussentjes gelegd. De pax die reeds in het toestel zaten en in Curaçao uitstappen, moeten in het toestel blijven zitten en mogen vanwege veiligheidsredenen niet even op het vliegveld van SXM wandelen.
Om 16.50 uur mogen we boarden. We worden vervolgens met een bus naar het vliegtuig gebracht. De Boeing 747-400 draagt de naam ‘Guayaquil’. We maken buiten nog wat foto's en het toestel heeft nog de oude kleuren. Dus een dikke donkerblauwe 'balk' in plaats van een dunne donkerblauwe lijn.
Om 17.30 uur taxiën we richting de spotterplaats op het strand van Maho Beach en de Sunset Beach Bar, maken daar de draai en binnen enkele seconden stijgen we op. Vervolgens maakt het toestel een scherpe bocht en kunnen we genieten van een mooi uitzicht over Simpson Bay en de Simpson Bay Lagune. Een fantastisch uitzicht (als je aan de rechterkant van het toestel zit) ! Volgens seatguru.com zouden we geen raam hebben, maar dat hebben we gelukkig wel. Weliswaar een raam minder, maar toch.
De vlucht naar Curaçao duurt 1 uur en 15 minuten. We krijgen tijdens deze vlucht een bolletje met kaas-uienmix of met gerookte kip. We vliegen met een gemiddelde snelheid van 855 km per uur en op een hoogte van 11.600 meter naar het benedenwindse eiland. Buiten is het -51 graden Celsius. We kunnen tijdens de vlucht genieten van de ondergaande zon.
De purser deelt mede dat de pax die doorvliegen naar AMS op CUR mogen uitstappen op de luchthaven Hato, maar dan moeten we wel 2 US dollar betalen en wordt de handbagage weer gescreend. We hebben geen interesse om uit te stappen. We kennen de luchthaven van Curaçao nu wel. De stop op CUR duurt 1,5 uur. Een team van schoonmakers maakt het toestel schoon en er komt een nieuwe crew aan boord.
Om circa 20.00 uur komen de nieuwe pax aan boord. Wat een bagage neemt men mee in de cabine. Tassen en (grote) trolleys met kilo's vol die boven je hoofd in de bakken worden gepropt. Er wordt kennelijk geen handbagage meer gewogen en geen eisen meer gesteld aan het aantal stuks handbagage per pax? Stel nou dat als de bagagebakken tijdens zware turbulentie opengaan en er valt zo'n zware trolley op je hoofd??? Tja....Echt, voor de veiligheid is het verstandig dat het grondpersoneel wel streng controleert op de handbagage! Om 20.30 uur zijn we gereed voor vertrek. Het taxiën duurt heel erg lang en een zeer trage klim volgt.
De afstand van Curaçao naar Amsterdam is 7841 kilometer en de vlucht zal ongeveer 8 uur en 3 minuten duren. Zo'n 100 km ten zuidoosten van St. Maarten krijgen we informatie met vluchtgegevens van de gezagvoerder. We krijgen vervolgens nog een zakje met zoutjes, rijst met kip en sperziebonen en appelkruimeltaart. We zijn echt te moe om nog naar de film ‘Prime’ met Meryl Streep te kijken. Daarna moeten de luikjes dicht en gaan de lichten uit zodat de pax kunnen rusten. We hebben af en toe wat turbulentie en 1 keer gaat het lampje fasten-your-seatbelts aan.
Bij Lands End (Groot-Brittannië) komt de gezagvoerder weer met een praatje over het weer in AMS (21° C) en dat we op de Polderbaan zullen landen. Vanaf de Polderbaan is het ongeveer een kwartiertje taxiën naar gate E 24. Daarna krijgen we het programma ‘Destination Holland’ te zien en om 10.57 uur landen we dan eindelijk op Amsterdam Airport Schiphol.
In de slurf staan dit keer geen speurhonden maar daarachter staat er al een zeer lange rij want (bijna) iedereen krijgt weer de onnodige (wantrouwige) vragen op zich afgevuurd zoals; ‘waar komt u vandaan?’, ‘wat was uw doel van de reis?’, ‘wanneer heeft u uw reis geboekt?’. Vervolgens moeten we ook nog eens verantwoording afleggen dat we een pakketreis hebben geboekt, dus vlucht en hotel op St. Maarten. We zetten ons verstand maar even op nul...Vervolgens moeten de dames en heren in een aparte rij staan, mocht men je eventueel willen fouilleren. De handbagage wordt weer gescreend. Vervolgens wandelen we naar de Koninklijke Marechaussee. Er wordt langdurig naar de pasfoto gekeken en gecontroleerd of jij die persoon die in het paspoort staat ook wel bent!
Dan volgt er weer een lange wandeling naar de bagageband nummer 19. We moeten lang wachten voordat de koffers op de bagagebelt verschijnen. Dan worden de koffers en de handbagage weer gescreend en wordt er gevraagd of je iets hebt aan te geven. Nee dus. Dan lopen we naar de ‘Nothing to declare’ deur en kunnen dan doorlopen omdat er al andere pax worden gecontroleerd. Eindelijk, we kunnen na een lange reis van ruim 12 uur naar huis. Het was een leuke vakantie op ‘The Friendly Island’ en we hebben genoten van het carnaval op St. Maarten!
Het cijfer voor deze vlucht: 6.0
A.D.N. Woudenberg