Discriminatie bij WizzAir. Op 10 juni 2011 zouden we om 06:05 vliegen van Boedapest naar Eindhoven met WizzAir vlucht 2271. Een paar dagen eerder hadden we de vlucht ingecheckt via Internet, gemakkelijk en snel. Om op tijd op de luchthaven te zijn, vertrokken we 's morgens om 02:00 uur vanaf ons verblijfadres.
Aangekomen op Ferihegy 1 namen we nog een bak koffie om vervolgens met onze boarding pass naar de controle te gaan. Daar dachten ze kennelijk: 'Die zien er nog zo slaperig uit, we zullen ze eens een koude douche bezorgen'. Welnu, dat is ze goed gelukt.
Bij controle van de boarding pass vond men dat de namen niet goed waren. I.p.v. de volledige voornamen hadden we bij het boeken alleen de voorletters gebruikt. Wisten wij veel, het was voor ons de eerste keer dat we dit deden en bovendien waren we in Hongarije aangekomen vanuit Eindhoven met exact dezelfde gegevens. Zo was immers alles toch geboekt?
Hanteert men dan in Eindhoven andere regels? Was het niet dezelfde maatschappij? Weliswaar een ander land en een andere luchthaven maar heeft men het niet altijd en overal over één Europa?
Bij Wizzair lijken er twee werelden te bestaan.
We konden hoog en laag springen, beargumenteren dat we met dezelfde gegevens hier waren aangekomen, niets hielp, ze bleven onvermurwbaar. Maar het ergste van alles was dat er voor dezelfde vlucht Hongaarse passagiers met hetzelfde probleem waren. Alleen hadden die kennelijk het voordeel dat ze de taal spraken want na even babbelen mochten die wél de namen laten wijzigen zodat ze daarna wél mee konden. Het was geen kwestie van tijdnood; we stonden immers voor dezelfde vlucht op dezelfde tijd bij de dezelfde balie? Als dát niet discriminerend is?!
Er bleef voor ons nu niets anders over dan een andere vlucht te boeken. Gelukkig ging er die dag nog een middagvlucht naar Eindhoven, Omdat het lang niet altijd het geval is dat er twee vluchten per dag van Boedapest naar Eindhoven gaan was dat dus een geluk bij een ongeluk. Schrale troost. WizzAir berekent overigens wel de hoofdprijs voor vluchten die kort voor vertrek worden geboekt; we waren nu 3x de 'normale' prijs kwijt, voorop gesteld dat onze eerste geboekte prijs de normale prijs was.
Maar wie schetst onze verbazing? We waren natuurlijk vol van de ervaring die we hadden en spraken erover. Nu bleek dat we in het vliegtuig zaten met mensen die ook met hetzelfde probleem te kampen hadden gehad. We zijn dus beslist niet de enige die dezelfde fout maken. Ook deze mensen werd het voordeel van de twijfel gegund om nog direct voor de vlucht de namen te laten aanpassen zodat ze wel meekonden met de geboekte vlucht.
De grote vraag blijft dus waarom ons die mogelijkheid niet werd gegeven. Okay, thuis gekomen hebben we de voorwaarden er eens op nageslagen en formeel heeft men gelijk. Overigens moet je diep zoeken in de voorwaarden om bij het betreffende artikel te komen:
"6.1.4 U bent verplicht om ons te voorzien van de volledige naam van de Passagier zoals vermeld op het reisdocument van de Passagier die het reisdocument gebruikt om te reizen. Als u dit verzuimt tijdens het boeken of binnen 2 uur na de boeking via ons Callcenter, moet een kleine vergoeding voor naamswijziging van de Passagier worden betaald. De hoogte van het bedrag is beschikbaar op onze Website en bij ons Callcenter".
En ja, ook werd door iedereen aangeklikt akkoord te gaan met de voorwaarden, anders kom je niet verder met een boeking. Maar waarom wordt de inhoud van dit artikel niet expliciet vermeld in de boekingsprocedure bij het onderdeel waar deze gegevens moeten worden ingevuld? Dat kan natuurlijk ook met een info-link.
De uiteindelijke terugreis begon met 10 minuten vertraging wat voor ons inmiddels al 9 uur vertraging was geworden. De vlucht zelf verliep naar wens.
Dit was ons vluchtverslag wat dus eigenlijk geen vluchtverslag is. Al met al waarderen we de incheckprocedure met een 3, de vlucht zelf gunnen we wel een 8. Maar of we ooit nog eens met WizzAir in zee gaan? We denken van niet!
C. Korevaart en L. Kockelkoren
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.