Insel Air: Aruba - Medellin, 5 december 2011

5 januari 2012

Ik was blij verrast toen ik de online ticketprijzen van Insel Air zag en ondanks dat ik geen plannen had om in december nog te reizen, was de internetboeking zo gemaakt voor een retourtje Medellin. Mijn eerste indrukken van Insel Air waren echter niet zo positief.

Telefonisch waren ze niet te bereiken, en in het kantoortje op de luchthaven ging een klant uit zijn dak omdat zijn koffers op de terugvlucht uit Medellin (!) waren kwijtgeraakt. Maar we zullen het wel zien dacht ik.

Aruba - Curaçao
Op het eerste segment kan er eigenlijk weinig misgaan. De vlucht vertrok keurig op tijd met slechts vijf minuten vertraging (we zijn op de Antillen he). Alleen de lucht aanboord was niet te harden. Zodra we in de Fokker 50 (ex-KLM) waren ingestapt, konden we het toilet ruiken, en die geur vulde de hele cabine, gedurende de hele vlucht. Tel daarbij de vieze roestige asbakjes op en het chagrijnige hoofd van de stewardess: genoeg redenen om twintig minuten uit het raampje te kijken. De vlucht op zich verliep soepel en eindigde met een zachte landing op Curaçao.

Curaçao - Medellin
Klantenservice bleek ook op Curaçao niet de sterkste kant van Insel Air. Het kantoortje op de luchthaven was klein, smerig, volgepakt met mensen en er stonden kapotte meubels. Op de beeldschermen verscheen onze vlucht met een vertrektijd van 20:30 uur in plaats van 19:45 uur, maar er werd met geen woord gerept over een vertraging. Ook op onze instapkaarten stond 20:30 uur als "geprogrammeerde" vertrektijd. Uiteindelijk vertrokken we om 21:00 uur, alsof het de normaalste zaak van de wereld was, zonder dat het woord "vertraging" door iemand was uitgesproken.

De MD-83 (ex-Alitalia, met nog altijd aanwezige Alitalia-kleuren en logo)met enkel economy-class oogt bij instappen prettig, schoon en fris. Er is zelfs kerstversiering aan boord. De drie stewards en een stewardess maken een ietwat chaotische indruk. De purser is continu opdrachten aan het geven, en dat komt een beetje amateuristisch over. De service op zich is prima. Er worden gratis verse broodjes geserveerd met fris of sap. Daarna volgt een koffierondje en de verloting van een retour-ticket op hetzelfde traject van de vlucht. De vlucht verloopt soepel, ondanks de felle bliksem onder ons. Heel eventjes moet de bediening onderbroken worden vanwege wat turbulentie. We maken een zachte landing in Medellin en ook het uitstappen, ophalen van de bagage en het doorlopen van de checkpoints verlopen soepel.

Medellin - Curaçao (13 december 2011)
Vanuit Colombia proberen we twee keer in contact te treden met het callcenter van Insel Air. De eerste keer haak ik af na veertien minuten in de wacht te hebben gestaan. De tweede keer hou ik het tien minuten vol. Ik krijg ze niet te spreken.

Het inchecken gebeurt door grondpersoneel van Avianca en dat staat synoniem voor professionaliteit en klasse.

Dit keer een geroutineerde, frisse bemanning op de vroege ochtendvlucht. We vertrekken om 06:50 uur in plaats van 06:30 uur, maar dat wordt goedgemaakt door de vriendelijkheid van de stewardessen. Ook nu is er een smakelijk ontbijt voorzien van een broodje met een vers stukje papaya, sap en koffie. De vlucht verloopt soepel, het toilet ruikt lekker en er is een of andere luxe handzeep aanwezig. Voor we het weten (en dat zonder in-flight entertainment) ligt Curaçao voor ons en maken we op het allerlaatste stukje een scherpe bocht naar rechts, over het ruige landschap van Hato, en landen we soepeltjes op de baan, 1.25 uur later.

Curaçao - Aruba
Onze overstaptijd is minder dan twee uur en we worden keurig op tijd per bus naar de Fokker 50 gebracht. Dit keer geen vertraging op de volle vlucht naar Aruba.

Bij het instappen merk ik dat het linker-buitenwiel van het landingsgestel volledig versleten is. Er is niets meer over van de groeven op het wiel. Een monteur staat er naar te kijken, maar besluit om het maar zo te laten.

Wederom een smerige rioollucht die ons twintig minuten lang in de neusgaten boort, en ook zijn er weer de vieze asbakjes met kapotte dekseltjes.

De cabine is oud..er zijn hier en daar wat kapotte onderdelen, het tafeltje voor me is vies en er plakt een haar (inclusief gel) aan het raam. De Fokker 50 vliegt overigens zeer stabiel en de vlucht naar Aruba is zo gepiept.

Waardering:
Vluchten op de Fokker 50: 5,5
Vluchten op de MD-83: 7,5

Klantenservice: 3 voor de moeite.

R. de Kort

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen