Dinsdag 19 augustus vlogen we met American Airlines Vlucht AA141 vanaf London Heathrow naar New York JFK voor een citytrip naar New York. London Heathrow is echt een vreselijk saaie luchthaven waar daglicht verboden lijkt. American vliegt hier vanaf Terminal 3. We kwamen via BA aan in Terminal 5 en moesten met de bus naar Terminal 3.
American lijkt veel zaken op een eigen manier te doen. Alle boarding passen van British Airways moesten opnieuw worden ingevoerd in hun eigen systeem, daarna mochten we door de paspoortcontrole van American. De bagage werd door American ook nog handmatig steekproefsgewijs gecontroleerd. De grondmedewerkers waren onvriendelijk en niet erg communicatief. Mede hierdoor begon het boarden flink te laat.
Eenmaal aan boord werd alles anders. De vlucht werd uitgevoerd met een Boeing 777-200ER, het boarden ging netjes in groepen en verliep supersnel. We namen plaats op rij 41 aan het raam in de economy klasse. Stoelen zagen er saai maar schoon en netjes uit en er lag voor iedere passagier een kussen, een deken en een oortelefoon voor in het inflightentertaiment klaar. Er was voldoende beenruimte en ook in de breedte was de ruimte ruim voldoende. Duidelijk ruimer dan BA en Martinair.
Mede door de attente, vriendelijke maar doortastende crew vertrokken we slechts 5 minuten te laat vanaf Heathrow. Uiteraard duurder het taxiën even en was er volop traffic voor we konden opstijgen. Uiteindelijk waren we rond 20:30, 30 minuten na schematijd in de lucht. De captain hield een praatje en na de take off begon de cabinecrew met een rondje drinken met daarop volgend de warme maaltijd.
American serveert gelukkig geen vliegtuigblikjes maar gewoon normaal formaat. Hierdoor heb je ook het gevoel dat je wat hebt gedronken. De warme maaltijd bestond uit warme kip, wat aardappelpuree, een stukje kwarktaart, een watertje en een hard broodje. Was gewoon dik voor elkaar. Ruim voldoende, warm en smaakvol.
Hierna begon de cruise en het cabinelicht werd gedimd. Het inflight entertainment maar eens geprobeerd. Er zijn voor elke passagier afzonderlijke schermen. Je kan muziek luisteren, een film kijken, of een spelletje doen. Uiteraard kan je ook de vlucht volgen. Nadeel van het systeem is dat de filmkeuze beperkt is (ca. 9 stuks) en dat ze op vaste tijden beginnen. Dit is de 777 niet waardig.
Ik ben daarom maar even gaan slapen. Omdat ik aan het raam zat en de stoelen goed zaten een uur of 4 geslapen. Hierna begon de cabincrew de cabinelichten weer langzaamaan te ontsteken en werd en na een rondje drinken (volgens mijn medereizigers zijn ze ook tijdens mijn slaapuren meermaals langs geweest) een stuk lekker warme pizaa geserveerd voor alle passagiers. Smaakte super en maakt je echt weer wakker.
Hierna volgde een zachte landing op JFK en zowel bagage als het uistappen ging supersnel. Enig minpuntje was de matige uitleg over de Amerikaanse formulieren die je als Nederlander moet invullen. Aan de andere kant is dit ook niet heel erg moeilijk.
Al met al waardeer ik de vlucht met een 7,5. Pluspunten zijn de attente crew en de goede kwaliteit en kwantiteit van eten en drinken. Minpunten de onvriendelijke groundcrew en het verouderde inflight entertaiment.
S. Simmelink
American lijkt veel zaken op een eigen manier te doen. Alle boarding passen van British Airways moesten opnieuw worden ingevoerd in hun eigen systeem, daarna mochten we door de paspoortcontrole van American. De bagage werd door American ook nog handmatig steekproefsgewijs gecontroleerd. De grondmedewerkers waren onvriendelijk en niet erg communicatief. Mede hierdoor begon het boarden flink te laat.
Eenmaal aan boord werd alles anders. De vlucht werd uitgevoerd met een Boeing 777-200ER, het boarden ging netjes in groepen en verliep supersnel. We namen plaats op rij 41 aan het raam in de economy klasse. Stoelen zagen er saai maar schoon en netjes uit en er lag voor iedere passagier een kussen, een deken en een oortelefoon voor in het inflightentertaiment klaar. Er was voldoende beenruimte en ook in de breedte was de ruimte ruim voldoende. Duidelijk ruimer dan BA en Martinair.
Mede door de attente, vriendelijke maar doortastende crew vertrokken we slechts 5 minuten te laat vanaf Heathrow. Uiteraard duurder het taxiën even en was er volop traffic voor we konden opstijgen. Uiteindelijk waren we rond 20:30, 30 minuten na schematijd in de lucht. De captain hield een praatje en na de take off begon de cabinecrew met een rondje drinken met daarop volgend de warme maaltijd.
American serveert gelukkig geen vliegtuigblikjes maar gewoon normaal formaat. Hierdoor heb je ook het gevoel dat je wat hebt gedronken. De warme maaltijd bestond uit warme kip, wat aardappelpuree, een stukje kwarktaart, een watertje en een hard broodje. Was gewoon dik voor elkaar. Ruim voldoende, warm en smaakvol.
Hierna begon de cruise en het cabinelicht werd gedimd. Het inflight entertainment maar eens geprobeerd. Er zijn voor elke passagier afzonderlijke schermen. Je kan muziek luisteren, een film kijken, of een spelletje doen. Uiteraard kan je ook de vlucht volgen. Nadeel van het systeem is dat de filmkeuze beperkt is (ca. 9 stuks) en dat ze op vaste tijden beginnen. Dit is de 777 niet waardig.
Ik ben daarom maar even gaan slapen. Omdat ik aan het raam zat en de stoelen goed zaten een uur of 4 geslapen. Hierna begon de cabincrew de cabinelichten weer langzaamaan te ontsteken en werd en na een rondje drinken (volgens mijn medereizigers zijn ze ook tijdens mijn slaapuren meermaals langs geweest) een stuk lekker warme pizaa geserveerd voor alle passagiers. Smaakte super en maakt je echt weer wakker.
Hierna volgde een zachte landing op JFK en zowel bagage als het uistappen ging supersnel. Enig minpuntje was de matige uitleg over de Amerikaanse formulieren die je als Nederlander moet invullen. Aan de andere kant is dit ook niet heel erg moeilijk.
Al met al waardeer ik de vlucht met een 7,5. Pluspunten zijn de attente crew en de goede kwaliteit en kwantiteit van eten en drinken. Minpunten de onvriendelijke groundcrew en het verouderde inflight entertaiment.
S. Simmelink