AMSTELVEEN - KLM raadt passagiers aan om niet twee maar drie uur voor vertrek op Schiphol aanwezig te zijn voor een vlucht. De maatschappij doet de oproep in verband met de te verwachtte drukte en lange wachtrijen op de luchthaven bij veiligheidscontroles. De afgelopen periode hebben passagiers van KLM en Transavia vluchten gemist vanwege wachtrijen bij security.
"Dit ondanks het feit dat ze 2 uur van tevoren aanwezig waren", meldt KLM. "Dit weekend zijn er elke dag bijna 30.000 vertrekkende passagiers van beide airlines. Dat geeft extra druk op het geheel waardoor het risico op het missen van vluchten alleen maar groter wordt.
Tot nu toe heeft Schiphol volgens KLM geen garanties kunnen geven voor maximale inzet van capaciteit of andere concrete en tastbare oplossingen, om de drukte het hoofd te kunnen beiden. Daarbij zijn nog eens ruim 9.000 extra vluchten geaccommodeerd.
"Als passagiers die twee uur van tevoren aanwezig zijn toch hun vluchten missen, als gevolg van lange wachtrijen op Schiphol, zijn zij met name gedupeerd omdat zij hun reis niet kunnen maken. Echter, de financiële gevolgen zijn voor KLM en Transavia, aangezien zij bijvoorbeeld de passagiers moeten omboeken en hun compensatie moeten betalen."
KLM zegt zich onder deze omstandigheden gedwongen te voelen haar passagiers op te roepen nog vroeger op Schiphol te zijn, om het risico op het missen van hun vlucht en de verdere gevolgen zo klein mogelijk te houden.