BOEDAPEST - Volgens Wizz Air-topman József Váradi is het cruciaal voor zijn maatschappij en voor andere om de vakbonden buiten de deur te houden. Als zij te veel invloed krijgen, dan maken ze het bedrijf kapot met hun - in zijn ogen - te hoge eisen.
Wizz Air heeft daarvoor een oplossing bedacht. “Als de vakbonden ons proberen te ‘vangen’ en kapot te maken, sluiten we gewoon de basis en gaan we ergens anders heen”, zegt Váradi in een interview met AeroTelegraph. “Dat is het mooie van een luchtvaartmaatschappij die zo flexibel is als de onze.”
Voor concurrenten met vaste hubs is dat niet mogelijk. “Vakbonden vernietigen het bedrijf. Dat is ook een van de problemen bij Lufthansa.” De Duitsers zitten aan hun bases in Frankfurt en München vast, waardoor ze met de vakbonden rekening moeten houden en minder flexibel zijn.
Váradi denkt dat dit het herstel van Lufthansa in de weg zit. “Lufthansa zegt dat het drie jaar zal duren om weer op het niveau van 2019 te komen. Wizz Air is over drie jaar 50 procent groter dan toen.” De CEO moet dit jaar duizend man ontslaan, maar wil volgend jaar weer personeel aannemen.
“We zijn ook niet immuun voor de crisis. In april hadden we slechts drie procent van onze capaciteit in de lucht, in mei zeven procent en in juni 20 tot 25 procent. We moeten daarom op korte termijn afscheid nemen van werknemers. Maar vanaf 2021 gaan we weer groeien.”